آرشیو دوشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۵۹۴
سیاست
۴
بانکی

رییس کل بانک مرکزی: جایگاه شورای فقهی در بانک مرکزی در لایحه پیشنهادی به دولت تحکیم می شود

رییس کل بانک مرکزی گفت: در لایحه پیشنهادی بانک مرکزی که به تازگی با هماهنگی این بانک و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و تقدیم دولت شده، جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی دیده شده است. ولی الله سیف درباره نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل شورای فقهی در بانک مرکزی به ایرنا گفت: در این لایحه جایگاه شورای فقهی در بانک مرکزی که سال ها پیش از این نیز تشکیل و فعالیت داشته، تحکیم شده است. وی افزود: این اقدام همسو با اجرای فرامین رهبر فرزانه انقلاب و توجه بیش از پیش رعایت شرع مقدس و انطباق کامل مصوبات شورای پول و اعتبار و دستورالعمل های بانک مرکزی با موازین بانکداری اسلامی صورت گرفته است.

رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: توجه به مبانی شرع مقدس در ضوابط و مقررات ابلاغی به شبکه بانکی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و در غالب جلسات که در حضور ایشان تشکیل می شود، این موضوع مورد اشاره قرار می گیرد.

سیف تاکید کرد: در لایحه پیشنهادی به دولت تلاش شده ضمن توجه به اصول لازم الرعایه شرع مقدس اسلام، مفاد آن از انسجام لازم برخوردار بوده و استانداردهای روز بانکداری و نظارت بانکی در جهان را نیز شامل شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این لایحه پس از بررسی و تصویب در دولت، برای تصویب نهایی تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: البته نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد: حساسیت دو لایحه قانونی بانک مرکزی و لایحه قانونی بانکداری در جمهوری اسلامی ایران است که می تواند نقش بسیار مهمی در انضباط بخشی و ساماندهی نظام بانکی از یکسو و تقویت نهاد ناظر بر عملیات بانکداری اسلامی برای رفع شبهات احتمالی و اطمینان بخشی در مورد صحت آن از سوی دیگر ایفا کند.