آرشیو دوشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۸۰
زندگی: سلامت
۱۴

شیشه، انر~ژی کاذب و مخرب

بیشتر ما فکر می کنیم افرادی که مواد اعتیادآور مصرف می کنند، بلافاصله و بشدت بی انرژی و کم کار می شوند، اما واقعیت چیزی غیر از این است.

دکتر احمد موسویان، پزشک معالج اعتیاد، می گوید: تصور عمومی در مورد مواد صنعتی اعتیاد آور معمولاغلط است؛ آن هم به این دلیل که در ابتدای مصرف شیشه، شخص کاملا پر انرژی است و در ظاهر او نیز به هیچ عنوان تغییری دیده نمی شود؛ همچنین به نظر نمی رسد که فرد کم کار شده باشد، زیرا اثر سوء مصرف موادی مانند شیشه آرام آرام و بتدریج در بدن فرد ظاهر می شود و بعد از مدتی می توان شاهد تغییرات مشهود در رفتارهای فرد در جامعه و در میان خانواده شد و تغییرات را تشخیص داد.

به گفته موسویان، اگر یکی از اعضای خانواده که پیش از این هر شب راس ساعت 10 می خوابید، اخیرا شب ها تا دیر وقت و حتی تا صبح بیدار می ماند و روزها را چرت می زند همچنین اگر پیش تر اهل صرفه جویی و پس انداز کردن بوده، مدتی است که آه در بساط ندارد و الان بدون دلیل از دیگران پول قرض می گیرد تا اموراتش بگذرد یا نشاط و شادابی ناگهانی یا رفتارهای عصبی بی مورد در او نمایان می شود و در کل رفتارهایی غیرمعمولی دارد، هرچند نمی توان به طور قاطع قضاوت کرد اما باید شک کرد. هر کدام از این موارد می تواند به عنوان زنگ خطری برای اعتیاد به موادمخدری مثل شیشه باشد.