آرشیو دوشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۰
شهرستان ها
۷

رونمایی از مجسمه خیام در آستراخان روسیه

استاندار گیلان از مجسمه عمرخیام در شهر آستراخان روسیه رونمایی کرد.

استاندار گیلان در مراسمی از مجسمه حکیم عمر خیام فیلسوف، ریاضیدان، منجم و شاعر ایرانی در پارک دانشجویی روبه روی دانشگاه دولتی آستراخان روسیه رونمایی کرد.

در این مراسم محمدعلی نجفی استاندار گیلان، الکساندر ژیلکین استاندار آستراخان روسیه، علی محمدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان، هادی تیزهوش تابان نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان و جمعی از ایرانیان مقیم روسیه حضور داشتند.

مجسمه عمر خیام را که از جنس برنز است و 4 متر و نیم ارتفاع دارد اتاق بازرگانی گیلان ساخته است.

استاندار گیلان در مراسم رونمایی از مجسمه عمر خیام گفت: در راستای تحکیم و توسعه تعاملات منطقه ای کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی، مجسمه حکیم عمر خیام به عنوان یکی از نماد ملی جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه نصب شد.

محمدعلی نجفی با بیان اینکه گیلان در ارتباط با استان های جنوبی روسیه نقش محوری دارد و از این رو به نمایندگی از کشورمان ساخت این مجسمه را برعهده گرفت افزود: وجود این نماد فرهنگی از کشورمان در خاک کشور دوست روسیه باعث تقویت همکاری ها، نزدیکی بیش از پیش مردم 2 کشور و گسترش مناسبات اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی می شود.

الکساندر ژیکلین استاندار آستراخان هم گفت: نصب یادبود شخصیت بزرگ ایرانی همچون خیام نشان دهنده فرهنگ غنی ایران و احترام به عقاید ملل مختلف است. وی بر گسترش سطح روابط استان گیلان و آستراخان تاکید کرد.

در پایان این مراسم نشان افتخار دولت آستراخان روسیه به استاندار گیلان اهدا شد.