آرشیو دوشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۰
شهرستان ها
۷

چشمه علی دامغان ثبت جهانی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از ثبت جهانی چشمه علی دامغان به عنوان باغ ایرانی خبر داد.

دامغان- خبرنگار کیهان: حسین طالب بیدختی گفت: اعتبارات تخصیص یافته در سال گذشته، در چشمه علی، بازار دامغان با مشارکت شهرداری و طرح مطالعاتی مسجد تاریخانه هزینه شده است که به مجموعه های چشمه علی و تاریخانه نگاه ویژه خواهد شد.

تاکنون درخواست و تقاضای 55 میلیارد تومان سرمایه گذاری در گردشگری دامغان داده شده که 29 میلیارد آن در مرحله واگذاری زمین است و همچنین مطالعات ملی مسجد تاریخانه به اتمام رسیده که تهران همه هزینه احیا را پرداخت خواهد کرد.

وی همچنین از احداث ساختمان معرفی تپه حصار و استقرار نگهبان برای حفظ بیشتر اثر و معرفی بهتر آن خبر داد.

طالب بیدختی با اشاره به وجود اولین کتیبه قرآنی در مجموعه پیر علمدار دامغان از راه اندازی فروشگاه صنایع دستی دامغان خبر داد و گفت: با ایجاد این فروشگاه مشکل فروش و ترویج صنایع دستی شهرستان که عمدتا گلیم، جاجیم، منبت کاری، تراش سنگ و... است حل می شود.

فرماندار شهرستان دامغان در این نشست گفت: در شهرستان دامغان بیش از 490 اثر تاریخی شناخته شده وجود دارد که اثر تاریخی گردگوی دامغان دارای 15 هزار سال قدمت است.

علی اصغر مجد افزود: از این تعداد 124 اثر تاریخی تاکنون ثبت ملی شده است.

وی گفت: سال گذشته از 800 میلیون تومان اعتبار برای بخش گردشگری و میراث دامغان تنها 145 میلیون تومان آن تخصیص یافت و در بخش اعتبارات ملی 350 میلیون تومان اعتبار مصوب بود که تمام آن تخصیص یافت.