آرشیو دوشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۰
اقتصادی
۴

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز:کشفیات کالای قاچاق به 9 برابر رسید

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز گفت: در چهار ماهه نخست امسال مجموعه کالاهای کشفی و تحویلی به سازمان اموال تملیکی حدود 9 برابر شده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم، قاسم خورشیدی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه حجم قاچاق کالادر سال های اخیر از 25 میلیارد دلار به 19 میلیارد دلار کاهش یافته افزود: در چهارماهه نخست امسال مجموعه کالاهای کشفی و تحویلی به سازمان اموال تملیکی حدود 9 برابر شده این یعنی در بحث مبارزه با قاچاق اقدامات موثرتری به کار گرفته شده است.وی ورود کالاهای قاچاق به کشور را تهدیدی برای تولید ملی، اشتغال، درآمدهای قانونی و مشروع دولت و سلامت جامعه و محیط زیست خواند و ادامه داد: زنجیره مبارزه با قاچاق کالازمانی تکمیل می شود که یا معدوم شود یا از چرخه مصرف داخلی به خارج از کشور انتقال یابد. دولت اولویت را با انهدام کالاهای قاچاق می داند مگر در مواردی که امکان تولید کالای قاچاق در داخل کشور وجود نداشته باشد.سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز، برای مثال به سوخت اشاره کرد و افزود: این کالااز داخل به خارج از کشور قاچاق می شود که در صورت کشف این جرم این فرآورده ملی تحویل شرکت فرآورده های نفتی می شود. ارز و مسکوکات شمشی هم به بانک مرکزی ارجاع داده می شود تا بانک مرکزی معادل ریالی آن را به بازار برگرداند.

خورشیدی با اشاره به افت کیفیت و آلوده شدن باغات لیمو و زیتون کشور، بیوتروریسم را تهدیدی جدی برای کشور دانست.خورشیدی درباه محصولات الکترونیکی و لوازم منزل هم گفت: اگر امحای آنها برای محیط زیست زیان بار نباشد منهدم می شود و اگر زیان بار بود به خارج از کشور ارجاع خواهد شد.

عبدالمجید اجتهادی مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاو ارز سازمان تعزیرات حکومتی نیز در سوی دیگر این گفت وگو در مورد تخصیص کالاهای بی کیفیت به محرومین جامعه که قابلیت مصرف در بازار کشور را ندارند اظهار کرد: واگذاری اقلام مصرفی قاچاق به نیازمندان با هماهنگی بهزیستی و کمیته امداد مغایر با منطق کرامت مدار جمهوری اسلامی است. عمده کالاهای وارداتی قاچاق تقلبی هستند و هیچ گونه استانداردی برای مصرف محرومین جامعه ندارند. اگر دولت بخواهد به نیازمندان کمک کند موظف است تا از بهترین ها مایه گذارد نه از اجناس تقلبی.