آرشیو دوشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۵۹۴
جامعه
۱۳
نگاه

اهمیت رسانه در آگاه سازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی

خسرو منصوریان (موسس انجمن احیای ارزش ها)

پیام آوران و کوشندگان عرصه خبر و اطلاع رسانی روزتان مبارک. مطمئنا مبارک است روزی که به نام شماست.

امروزه رسانه های جمعی به شکل گسترده ای در زندگی بشر نفوذ کرده اند و اهمیت رسانه ها در آگاه سازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی یک امر مسلم است و بی شک خبرنگاران به خصوص خبرنگاران حوزه سلامت و آسیب ها منادی اطلاع رسانی و توسعه دهندگان نهضت اندیشه هستند.

بیماری ایدز به عنوان پدیده ای بهداشتی- اجتماعی با مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی درآمیخته است که برای خارج شدن از وضعیت نگران کننده فعلی نیاز به اقدامات جدی و گسترده فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای دارد.

آموزش و اطلاع رسانی گسترده و مداوم بهترین راه مصون سازی جامعه از خطر ایدز است. زیرا رسانه های جمعی میانجی پیام های سلامت به افراد دارای پر خطر جامعه و عموم افراد به حساب می آیند.

متاسفانه بیشتر آمار افراد مبتلاو گروه در معرض خطر بیماری ایدز جوانان هستند و از آنجا که بخش اعظم جمعیت کشور عزیزمان را جوانان تشکیل می دهند آموزش و اطلاع رسانی به این جمعیت در زمینه ایدز برای آگاهی و تغییر نگرش آنان ضرورتی اجتناب ناپذیر است. زیرا اگر جوانان حقایق مربوط به ایدز را ندانند قادر به محافظت از خود نخواهند بود.

عموما رسانه ها به طور مقطعی و مناسبتی به طور مثال در روز جهانی ایدز تنها در مورد این بیماری صحبت می کنند یا با وجود اینکه راه انتقال ویروس HIV وارد فاز جنسی شده است اما بحث و گفت وگو درباره آموزش های جنسی پذیرفته شده نیست و در رسانه ها یک تابو به شمار می رود.

در این باره لازم است سیاستگذاران فرهنگی و رسانه ای کشور و فعالان این عرصه نسبت به لزوم توجه رسانه ها برای آگاه سازی و پیشگیری از ایدز اقدام جدی به عمل آورند. اکنون ما در سازمان های مردم نهاد و شما فعالان عرصه خبر و رسانه باید با یاری یکدیگر در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار به همه گیری ایدز از راه اطلاع رسانی و پیشگیری پایان دهیم.