آرشیو سه‌شنبه ۱۹ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۱
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

در نشست فیلم «محرمانه تهران» عنوان شد

شبه روشنفکران، قهوه فرانسوی می خورند اما از نازیسم پیروی می کنند!

یک منتقد سینما گفت: تفکرات نازیستی دهه 20 شمسی در جامعه روشنفکری ما رسوب کرده است و شبه روشنفکران با ژست های آزادی خواهانه، همواره در عمل، فاشیستی کار می کنند.

به گزارش خبرنگار کیهان، در نمایش و نقد و بررسی فیلم «محرمانه تهران» که یکشنبه در نشست هفتگی سینماروایت در تالار اسوه برگزار شد، مهدی فیوضی، کارگردان این فیلم به فشار علیه بازیگرانی که در فیلم های انقلابی و ارزشی بازی می کنند اشاره کرد. وی در این باره گفت: ما در فیلم «نفوذی» که سال 87 ساخت شده شاهد این نوع فشارها بر بازیگران فیلم بودیم به گونه ای که ما در فیلم نفوذی، شخصیت منافقی داشتیم که برخی از بازیگران درجه یک، حاضر نبودند چنین نقشی را بازی کنند و حتی به دیگر بازیگران هم پیشنهاد می کردند که این نقش را بازی نکنند! در فیلم «محرمانه تهران» نیز ما به هنگام پیش تولید اولیه، وقتی که برخی از بازیگران متوجه شده بودند این فیلم در حال و هوای سال 88 است تمام تلاش خودشان را انجام دادند تا کسی در این فیلم حضور پیدا نکند! حتی به دیگر بازیگران زنگ زده بودند که کسی در این فیلم بازی نکند. برخی از بازیگران حتی تا پای قرارداد آمدند اما پا پس زدند. بعضی ها هم، قرارداد بستند ولی جا زدند!

همچنین محمدتقی فهیم، منتقد حاضر در این نشست نیز گفت: شبه روشنفکران ما قهوه فرانسوی می خورند اما در عمل، پیرو نازی ها هستند. این مسئله ریشه در دهه 20 شمسی دارد که از آن زمان، این مرام در روشنفکران ایرانی رسوب کرده است. به همین دلیل هم این افراد با اینکه همواره شعار آزادی و دموکراسی می دهند، اما در عمل، این شعارها را فراموش می کنند و شبیه فاشیست ها عمل می کنند. مصداق بارز چنین مرامی نزد شبه روشنفکران، همین اتفاق است که بازیگران را به خاطر حضور در پروژه های ارزشی تهدید می کنند.