آرشیو چهارشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۲
اخبار کشور
۲

در بیانیه پایانی نشست سران ایران، آذربایجان و روسیه تاکید شد

مبارزه مشترک علیه تروریسم و تجارت غیرقانونی سلاح

روسای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه در پایان نشست سه جانبه خود بیانیه مشترکی منتشر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن بیانیه مشترک که در پایان نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به امضای حسن روحانی، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین رسید.

در بخشی از این بیانیه آمده است، طرف ها مصمم به مبارزه علیه تروریسم، افراط گرایی، جرایم سازمان یافته فراملی، تجارت غیرقانونی سلاح، مواد مخدر و پیش ساز آن، قاچاق انسان و جرائم در حوزه فناوری های اطلاعاتی - ارتباطاتی هستند. آنان از جامعه جهانی می خواهند تا در چارچوب نقش هماهنگ کننده و محوری سازمان ملل متحد، به تلاش موثر برای مقابله با این چالش ها و تهدیدات که علیه ثبات و امنیت بین المللی است، بپیوندند.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است طرف ها بر نقش مهم ایران، آذربایجان و روسیه در کارکرد پایدار بازارهای منطقه ای و جهانی گاز طبیعی تاکید نموده و حمایت خود را از تقویت هر چه بیشتر همکاری در این حوزه از جمله انتقال تکنولوژی استخراج، حمل و نقل و تحویل گاز اعلام می دارند. در این ارتباط سه کشور همکاری و تعامل خود در ساختارهای بین المللی و نیز در قالب های دوجانبه و سه جانبه را بیشتر تقویت خواهند نمود.

در ادامه این بیانیه خاطر نشان شده است طرف ها از برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص وضعیت برنامه هسته ای ایران، مصوب 14 ژوئیه 2015 استقبال نموده و اهمیت این توافق در توسعه همکاری های منطقه ای بدون مانع بر سر راه تجارت منطقه ای و مناسبات اقتصادی را مورد توجه قرار داده و خواستار اجرای کامل و پایدار این توافق گردیدند.

بر اساس توافق سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، نشست بعدی سه جانبه به میزبانی ایران و در تهران برگزار خواهد شد.

همچنین رئیس جمهور کشورمان که به منظور دیدار رسمی دوجانبه با الهام علی اف و همچنین شرکت در اجلاس سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به این کشور سفر کرده بود، دوشنبه شب با استقبال مقامات عالیرتبه و برخی از وزرا وارد فرودگاه مهرآباد شد.