آرشیو چهارشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۲
صفحه آخر
۱۲

100 کشته در تظاهرات ضد دولتی اتیوپی!

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد در جریان درگیری خشونت بار نیروهای امنیتی با معترضان در اتیوپی دست کم 100 نفر جان باختند.

کشور آفریقایی اتیوپی در ماه های اخیر شاهد موجی از اعتراضات مردمی بوده است. مردم دو منطقه محروم«ارومو» و «احمره» معتقدند که دولت به مردم این مناطق و مشکلات آنها بی توجه است. هر دو گروه که تقریبا 80 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند به تبعیض به نفع قوم«تیگرایان» معترضند و ادعا می کنند، این قوم مشاغل کلیدی دولت و نیروهای امنیتی را اشغال کرده اند.

دولت اتیوپی اما «دشمنان خارجی دور و نزدیک و فعالان فضای مجازی» را به تحریک معترضان متهم کرده و هشدار داده بوده که با برگزاری تظاهرات بدون مجوز برخورد خواهد کرد.

اما عفو بین المل اعلام کرد در جدیدترین موج اعتراضات 100 نفر کشته و صدها نفر نیز زخمی شده اند. بنابر گزارش ها، خونین ترین تظاهرات در شهر «بهیردر» انجام شده که در جریان آن، نیروهای امنیتی حداقل 30 تن از معترضان را کشته اند. در مقابل، دولت اتیوپی اعلام کرده که در این شهر هفت تن از تظاهرکنندگان بر اثر واکنش نیروهای امنیتی به خشونت کشته شده اند.

جمعه گذشته نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد به علت تهدید وحدت ملی برگزاری هرگونه تظاهرات ممنوع است. ولی درعین حال از پلیس خواسته بود تا با تمام ابزارهای موجود از برگزاری چنین تجمعاتی جلوگیری کند. مقامات اتیوپی همچنین دسترسی به رسانه ها و شبکه های اجتماعی را مسدود کرده اند.