آرشیو چهارشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۲
اقتصادی
۴

تولید چای در کشور از مرز 93 هزار تن گذشت

به گفته رئیس سازمان چای، تولید این محصول در کشور در سال جاری از مرز 93 هزار تن گذشت.

محمد ولی روزبهان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی روزهای اخیر حدود 21 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شد که جمعا به 92/5 میلیارد تومان معادل 55 درصد رسید و در روزهای آینده با ادامه پرداخت های دیگر میزان مطالبات واریز شده آنها به 75 درصد خواهد رسید.

وی افزود تاکنون 93 هزار و 200 تن برگ سبز چای از باغات کشور برداشت شده که 40 درصد آن درجه یک و شش درصد دیگر درجه دو بوده است و این میزان برداشت نسبت به روز مشابه سال گذشته 54 درصد افزایش یافته و رکورد چهار سال اخیر تولید چای شکسته شد.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه میزان تولید چای در پایان فصل برداشت امسال به حدود 115 هزار تن خواهد رسید، گفت: طی سالهای اخیر روند کاهشی تولید برگ سبز چای متوقف و افزایش تولید محقق شد به گونه ای که در سال 1391 حدود 119 هزار تن برگ سبز چای تولید شده و در سال های 1392 و 1393 به ترتیب به 90 هزار و 65 هزار تن کاهش یافت اما در سال 1394 میزان تولید به 87هزار تن رسید و امسال تاکنون بیشتر از کل تولید سال گذشته برگ سبز چای برداشت شده است.

گفتنی است بسیاری از مردم علاقمند مصرف چای ایرانی به جای خارجی آن هستند اما تهیه این محصول آنهم از نوع ایرانی اش به سادگی میسر نیست و اغلب فروشگاه ها چای خارجی دارند. این در حالی است که با یک مدیریت ساده و عزم و اراده دولتی ها می توان با ادامه این روند مقابله کرد.