آرشیو چهارشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۲
اقتصادی
۴

از سوی مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن 25 مهر اجرا می شود

هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن پس از 5 سال در 25 مهرماه سال جاری به 2 روش اجرا می شود.

به گزارش فارس هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 برای نخستین بار به دو شیوه مدرن و الکترونیکی در سال جاری اجرا می شود. براین اساس به منظور کاهش هزینه اجرای سرشماری، برای نخستین بار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشورمان به دو شیوه مدرن و الکترونیکی زیر (بدون استفاده از کاغذ) اجرا می شود:

1- روش خودتکمیلی و ثبت اطلاعات توسط خانوار با استفاده از اینترنت در سامانه سرشماری اینترنتی: سرشماری اینترنتی از 3 تا 24 مهرماه سال جاری با مراجعه سرپرست یا یکی از اعضای مطلع خانوار به سامانه اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 به آدرس www.sarshomari95.ir و تکمیل فرم خانوار اجرا می شود. در ضمن خانوارها برای ویرایش اطلاعات خود می توانند از 22 تا 24 مهرماه به سامانه سرشماری اینترنتی مراجعه و اطلاعات خود را ویرایش کنند.

2- روش مصاحبه حضوری و مراجعه مستقیم ماموران سرشماری به مکان های سکونت خانوارها: مصاحبه حضوری مامور سرشماری با استفاده از تبلت، در این روش ماموران سرشماری از 25 مهر تا 25 آبان 1395 به محل زندگی خانوارها مراجعه کرده و از طریق مصاحبه با یکی از اعضای خانوار، اطلاعات موردنظر را جمع آوری و در تبلت همراه خود ذخیره می نمایند. افرادی که از طریق اینترنتی فرم خانوار خود را تکمیل کرده اند مجددا توسط مامور سرشماری نمی شوند بلکه مامور سرشماری تنها «کد آماری» که از طریق سیستم کامپیوتری یا پیامک به آنها داده شده است را دریافت می کند و در تبلت خود وارد می نماید. در سرشماری 1395 برای نخستین بار در تاریخ سرشماری های ایران به جای پرسشنامه ها و فرم های کاغذی، امکان مشارکت هموطنان در سرشماری از طریق اینترنت و جمع آوری اطلاعات با ابزار الکترونیکی تبلت فراهم شده است. پاسخگویان می توانند از طریق اینترنت پرسشنامه های سرشماری را تکمیل و ارسال کنند. در این صورت دیگر نیازی به مصاحبه مامور آمارگیر با خانوار نخواهد بود.