آرشیو دوشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۶۱۵
جهان
۶

انتقاد چندباره کاسترو از اوباما

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا که روز شنبه 90 ساله شد، در نامه ای سرگشاده خطاب به مردم این کشور، از کوبایی ها تمجید کرده و بار دیگر به انتقاد از «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا پرداخته است.

به گزارش فارس، کاسترو در این نامه نوشته است: معتقدم که سخنرانی رئیس جمهور ایالات متحده در سفر به ژاپن بزرگی نداشت، چراکه وی کلمه ای از عذرخواهی بابت کشتن صدها هزار نفر از مردم در هیروشیما، نگفت، با این که از اثرات آن بمب مطلع بود. در مورد ناکازاکی، یعنی شهری که آمریکایی ها به صورت اتفاقی (برای بمباران) انتخاب کردند هم عذرخواهی نکرد. به همین دلیل هم هست که باید برای حفظ صلح تلاش کرد و این که هیچ قدرتی نباید حق کشتن میلیون ها نفر را داشته باشد.

فیدل کاسترو با نام کامل فیدل آلخاندرو کاسترو روث، سیاستمدار و انقلابی کوبایی 21 مرداد 1305 خورشیدی برابر با 13 اوت 1926 میلادی متولد شد. وی علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال 1959 تا 1976 به عنوان نخست وزیر و سپس رئیس جمهور این کشور از سال 1976 تا 2008 مشغول فعالیت بود. کاسترو ده سالی است که به دلیل کهولت سن از ریاست کشور کنار رفته، اما اظهارنظرهای او همیشه جنجالی است و به همین سبب با اقبال عمومی تمامی رسانه های جهان روبه روست.

در پی کناره گیری وی از قدرت و به قدرت رسیدن رائول برادر وی، پس از شش دهه، کوبا و آمریکا سال گذشته بار دیگر با هم رابطه دیپلماتیک برقرار کردند. رئیس جمهور آمریکا اندکی بعد راهی هاوانا شد، اما کاسترو حاضر نشد با اوباما دیدار کند.