آرشیو دوشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۶۱۵
جهان
۶

رئیس و اعضای «شورای سیاسی» یمن در پارلمان سوگند یاد کردند

یمن به سوی حاکمیت جدید

پس از یک سال و نیم جنگ و خونریزی و به بن بست رسیدن همه تلاش های سیاسی، جنبش انصارالله دراین کشور یک شورای سیاسی اعلام کرد. همین شورای سیاسی پیشنهاد کرد کار پارلمان این کشور که مدت هاست تعطیل شده ازسرگیری شود و سرانجام روز شنبه این مجلس کار خود را از سر گرفت. دیروز شورای سیاسی یمن در برابر این مجلس سوگند یاد کرد تا به این ترتیب به سوی یک حاکمیت جدید گامی بلند برداشته باشد. این تحولات موجب شد تا نمایندگانی از پنج کشور آمریکا، روسیه، انگلیس، امارات و عربستان شامگاه شنبه در ریاض، پایتخت سعودی گرد هم بیایند. هنوز روشن نیست در این نشست چه تصمیماتی درباره آینده یمن گرفته شده است.

به گزارش شبکه المسیره، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و اعضای آن در برابر پارلمان این کشور سوگند یاد کردند. جلسه پارلمان یمن روز شنبه پس از 18 ماه تعطیلی تشکیل شد. این در حالی بود که عبد ربه منصور هادی با صدور اطلاعیه ای از نمایندگان مجلس خواسته بود دراین نشست شرکت نکنند، وگرنه مجازات خواهند شد. باوجود این تهدیدها روز شنبه بیش از 140 نماینده پارلمان حضور به هم رسانده و جلسه به ریاست یحیی علی الراعی آغاز به کار کرد. در این جلسه با پیشنهاد 74 نماینده مساله تشکیل شورای عالی سیاسی به بحث و بررسی گذاشته شده و سرانجام به تصویب رسید. مجلس یمن در حالی تشکیل جلسه می داد که عربستان مرزهای هوایی یمن را بسته و فرودگاه صنعا را تعطیل کرده بود و هواپیماهای این رژیم پیوسته به راه ها، جاده ها و پل های یمن حمله می کردند. حملات وحشیانه سعودی هاهمچنان ادامه دارد.

در نشست روز شنبه، علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن خواستار تائید شورای سیاسی از سوی مجلس نمایندگان شد. پیشتر انصارالله یمن با کنگره مردمی به رهبری علی عبدالله صالح بر سر تشکیل یک شورای عالی سیاسی توافق کرده بودند. این شورا متشکل از ده عضو است که هر یک از گروه های کنگره مردمی یمن و متحدانش و همچنین انصارالله به همراه متحدانش به صورت مساوی، پنج عضو در آن دارند. این شورا یک دبیرکل دارد که وظایف آن از سوی شورای سیاسی تعیین خواهد شد.