آرشیو پنجشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۶۱۸
سلامت
۱۳
خبر سلامت

اضافه وزن، مغز را پیر می کند

منبع: منبع: bbc. com

یک مطالعه جدید نشان می دهد مغز افرادی که اضافه وزن دارند، 10 سال پیرتر از همتایان لاغرتر آنهاست.

مغز به طور طبیعی، ماده سفید (بخشی از مغز که اطلاعات را منتقل می کند) خود را با افزایش سن از دست می دهد، اما محققان دانشگاه کمبریج بتازگی دریافته اند اضافه وزن، روند از بین رفتن ماده سفید مغز را تشدید می کند، به طوری که مغز فرد پنجاه ساله ای که اضافه وزن دارد، معادل مغز یک فرد شصت ساله لاغر است. محققان دانشگاه کمبریج، مغز 473 فرد 20 تا 87 سال را که به دو گروه چاق و لاغر تقسیم شده بودند مورد بررسی قراردادند. یافته این محققان، تفاوت قابل توجهی را در میزان ماده سفید مغز این دو گروه نشان داد. مغز افرادی که اضافه وزن داشتند، نسبت به افراد لاغرتر، دارای ماده سفید بسیار کمتری بود.

به گفته محققان، این تفاوت از میانسالی به بعد مشاهده می شود و این نشان می دهد مغز ما به طور ویژه در دوران میانسالی آسیب پذیر است. در عین حال، در این آزمایش تفاوتی میان میزان درک و دانش دو گروه مشاهده نشد.

این محققان اظهار کردند، ما درباره ارتباط مغز با چاقی در آغاز راه هستیم. این که بدانیم آیا تغییرات مغز با کاهش وزن برگشت پذیر است یا خیر اهمیت زیادی دارد، اما احتمال زیادی دارد که این تغییرات برگشت پذیر باشد. این نقطه آغازی برای ماست و باعث خواهد شد در باره تاثیر وزن، رژیم غذایی و تمرینات بدنی بر مغز و حافظه تحقیقات بیشتری انجام بدهیم.