آرشیو یکشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۲۱
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

وقتی با دست پس می زنند و با پا پیش می کشند!

قائم مقام ریاست سازمان صدا و سیما هفته گذشته در جریان مراسم معارفه رئیس جدید بسیج این سازمان، خبر از راه اندازی شبکه تلویزیونی «کالای ایرانی» داد که در آن به تبلیغ و معرفی محصولات ایرانی اقدام کند.

این درحالی است که علیرغم رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از ورود و عدم استفاده از کالاهای خارجی که نمونه ها و مشابهات خوب داخلی دارند و با وجود همه توصیه ها و پیشنهادات کارشناسان و دلسوزان انقلاب و نظام اسلامی، اما همچنان رسانه ملی بر تبلیغ و پروپاگاندا برای برندها و کالاهای خارجی (که نمونه های قابل قبول داخلی آنها موجود است) در ساعات و برنامه های پربیننده خود اصرار می ورزد!

از برنامه هایی همچون «دستپخت» گرفته (که تحت عنوان مسابقه آشپزی، هم ترجیح و خرید کالاهای خارجی را به مردم القاء می کنند و هم سبک زندگی غربی را به عنوان سبک زندگی برتر به رخ می کشند) تا پیش آگهی بخش های خبری شبکه خبر که با تبلیغ یک کالای سوئیسی، در طول شبانه روز شاید نزدیک به 50 بار این کالارا در پربیننده ترین ساعات خود، به مخاطبانش حقنه می کند! تردیدی نیست که رسانه ملی از نظر بودجه در مضیقه بسیار است و متاسفانه دولت تدبیر و امید(!) نیز برای رفع این معضل از رسانه ای که بایستی همچون دانشگاه برای ملت عمل نماید، کوچک ترین تدبیری به کار نمی بندد اما از یک سوی عزت و شرافت ملی و از دیگر سوی، منویات رهبر معظم انقلاب هم بایستی مدنظر مدیران رسانه ملی باشد و مهم تر آنکه احادیث و روایات بزرگان دین حکایت از آن دارد که برای گذران روزگار نبایستی به هر وسیله و تمهیدی تن در داد.

با این وصف دیگر چه جای راه اندازی شبکه تلویزیونی «کالای ایرانی» است که با بودجه قابل ملاحظه از بیت المال، از یک سوی در یک شبکه محدود (برای خالی نبودن عریضه هم که شده) کالای ایرانی تبلیغ کنیم و از سوی دیگر در شبکه های سراسری و برنامه های پربیننده، پنبه آن را بزنیم و پرده ای دیگر ساز کنیم!

این حکایت همان مثل معروف «با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن» نیست؟! بهتر نیست این بودجه ای که برای راه اندازی شبکه دیگر صرف می شود را خرج روزمره کنیم تا دیگر دستمان پیش هر خارجی و بیگانه دراز نشود؟!