آرشیو یکشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۲۱
حوادث - اخبار کشور
۱۱

موفقیت دانشمندان ایرانی در کشف واکسن سرطان

سرپرست مرکز تحقیقات سرطان پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی گفت: در این پژوهشگاه تاکنون هفت واکسن کاملاایمن برای سرطان سینه و برخی از انواع سرطانهای خون کشف شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت اله ربانی در نشست خبری پروژه ملی واکسن اظهار داشت: پس از 15 سال تحقیق بالاخره دانشمندان ایرانی موفق به کشف واکسن سرطان شدند.

ربانی نوع نگاه متفاوت و غیرمرسوم به مقوله سرطان را کلید موفقیت این پژوهش خواند و تصریح کرد: بر خلاف تصور دانشمندان جهان ما معتقدیم سرطان یک بیماری ژنتیکی نیست.وی افزود: کشف مولکول های پروتئینی مخصوص سلولهای بنیادی سرطان و تولید برخی آنتی بادی های مناسب برای شناسایی این مولکول ها گام اولیه و مهم این پروژه محسوب می شود که دانشمندان ما برای بررسی عملکرد واکسن، آن را برروی 120 موش ماده آزمایش کردند.

ربانی یاد آور شد: پنج میلیون سلول سرطانی روی 12 گروه 10 تایی موش ماده با سن 6 تا 8 هفته در این مدت تزریق شده است که با توجه به 12 نوع واکسن تزریق شده به این 12 گروه موش پس از رشد تومورهای سرطانی، در هفت دسته از آنها تومور به کلی نابود شده، در سه گروه با نابودی 50 درصد و در دو دسته باقی مانده واکسن ها هیچ تاثیری نداشتند. به گفته سرپرست مرکز تحقیقات سرطان پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی، امروزه درمان قطعی برای سرطان وجود ندارد و بسیاری از بیماران با درمان های موجود نه تنها بهبود نمی یابند بلکه بر اثر عوارض جانبی ناشی از آن دچار صدمات بدنی و حتی مرگ می شوند.

وی از ثبت اختراع دو نوع از این واکسن ها در سال 2010 و 2011 در کشور های هند، آمریکا و اروپا به صورت کاملاپذیرفته شده خبر داد و گفت: این طرح برای اولین بار سال 83 به دفتر فناوری های ریاست جمهوری ارائه و به دلیل جدید بودن، ایده آن به سرعت رد شد و سرانجام در سال 1386، تنها 400 میلیون تومان به این طرح اختصاص دادند.

ربانی حمایت همه جانبه مردم و وزارت بهداشت را لازمه کشف واکسن موفق و ایمن بر روی انسان ها دانست و تصریح کرد: تاکنون با توجه به انتشار اخبار موفقیت این واکسن در رسانه ها هیچ نهاد و یا ارگانی از ما حمایت نکرده است.