آرشیو یکشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۹۱
ایران زمین
۱۹

محرومیت جاده های سیستان و بلوچستان از حداقل استانداردها

برخوردار نبودن جاده های سیستان و بلوچستان از حداقل استانداردها و روشنایی در نقاط حادثه خیز و سخت گذر عامل بسیاری از حوادث ناگوار شبانه در این استان شده است.

«مسعود مالکی»، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان درگفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تاکنون سامانه های روشنایی در 25 کیلومتر از جاده های استان اجرا شده، اما متاسفانه هم اینک تنها 4 کیلومتر آن از روشنایی برخوردار است. برای هر کیلومتر روشنایی در جاده های استان 800 میلیون ریال هزینه نصب لامپ های کم مصرف به ارزش3 میلیون ریال روی هر تیر برق شده است. متاسفانه ردیف بودجه ای برای پرداخت هزینه برق مصرفی جاده ها تعیین نشده و این دستگاه توان مالی برای پرداخت آن را نیز ندارد.

«غلامعلی رخشانی مهر»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: اگرچه راه و شهرسازی موظف به پرداخت هزینه برق مصرفی سامانه روشنایی جاده هاست اما براساس قانون، وزارت نیرو، برق هیچ جاده ای را قطع نمی کند حتی اگر دستگاه مربوطه توان پرداخت آن را نداشته باشد، چرا که جان میلیون ها نفر با این کار به خطر می افتد.هم اینک برق تجهیزات روشنایی در جاده های سیستان و بلوچستان وصل است و راه و شهرسازی بابت نگرانی برای بالارفتن هزینه ها عمدا برق آن را قطع کرده است.

با وجودی که هم اکنون راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان 2 میلیارد ریال بدهکار است، اما شرکت توزیع نیروی برق، ایمنی هموطنان را از هرچیزی مهمتر می داند و چنانچه به دلیل بدهی تصمیم به قطع برق بگیرد ابتدا سایر اشتراکات این اداره را قطع خواهد کرد نه برق جاده ها را. براساس قانون این شرکت موظف به تامین برق جاده ها در حوزه مناطق شهری است و روشنایی مطلوب بزرگراه خلیج فارس در جاده زاهدان- خاش تا محدوده بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان گویای این ادعاست.