آرشیو سه‌شنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۲۹۳
ایران زمین
۱۹

میراث فرهنگی

شناسایی بقایای معماری از دوران «عصر آهن3» در ماسال

رشت - خبرنگار «ایران»/ نخستین کاوش در گورستان باستانی «اسب ریسه» ماسال گیلان به شناسایی بخش هایی از بقایای معماری به جای مانده از دوران «عصر آهن3» و همچنین دوران هخامنشی منجر شد.

«مجید کوهی» سرپرست هیات باستان شناسی با اشاره به اینکه گورستان باستانی اسب ریسه ماسال تنها و نخستین جایی در گیلان است که دارای گور دخمه یا استودان از نوع افقی و طاق باز است، گفت: یافته های فرهنگی سفالی شامل فرم های مختلف کاسه و کوزه و همچنین تعدادی آسیاب مفرغی به دست آمده است.

کشف ظروف عتیقه2 هزار و 500 ساله در کهگیلویه و بویراحمد

6 ظرف عتیقه با قدمت 2 هزار و 500سال در گورستان قدیمی ساحل رودخانه «خرسان» درنزدیکی مرز کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال وبختیاری کشف شد.

«مسعود شفیعی»، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با ایرنا افزود:4 خمره کوچک به شکل تخم مرغ و 2 خمره بزرگتر با نقوش موازی در اجرای طرح نجات بخشی محوطه های تاریخی روستای «ده پایین» در سواحل رودخانه خرسان، در کاوش از 7 قبر کشف شده است.

این طرح با حضور 8 باستان شناس اعزامی از تهران، یک ناظر و 7کارگر از 18 مرداد آغاز شده و تا 18 شهریور ادامه دارد. مرحله نخست این طرح با کاوش از 15 قبر در سال 90 اجرا شده بود. اشیای موجود در هر قبر نشانگر هویت شخصیت های صاحب قبر است.