آرشیو سه‌شنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۲
صفحه اول
۱

نامه نگاری بانک ها با سیف برای نرخ سود

گرچه دولت بنا را بر کاهش نرخ سود بانکی گذاشته است، اما جمعی از بانک ها با ارسال نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی، خواستار شناور شدن نرخ سود بانکی شدند.

به گزارش مهر، دولت چندماهی است تصمیم گرفته تا نرخ سود تسهیلات و سپرده ها را کاهش دهد و آن را با یک خیز آرام، به نرخ تورم نزدیک کند؛ همان چیزی که مدت هاست فعالان اقتصادی به دنبال آن هستند و معتقدند حال که نرخ تورم به سمت کاهش و تک رقمی شدن پیش رفته، باید نرخ سود هم به تناسب تورم، سیر نزولی را در پیش بگیرد و بانک ها و دولت، شرایط را برای نزدیک شدن به این نرخ مهیا کنند. از سوی دیگر، تعیین دستوری نرخ ارز هم همواره مورد چالش بوده و بانک مرکزی نیز خط مشی خود را تعیین غیردستوری نرخ سود بانکی اعلام کرده است.

هم اکنون اما با کاهش پلکانی نرخ سود بانکی و زمزمه های کاهش مجدد آن، برخی سپرده گذاران نگران شده اند که مبادا کاهش مجدد، پس اندازهای آنها را در این فضای نامساعد کسب و کار دچار مشکل کرده و با نرخ سود کمتری مواجه کند؛ بخصوص این که اکنون هیچ مسیری مطمئن تر از سپرده بانکی برای سرمایه های خرد نیست و مردم طبقه متوسط، راهی بجز سپردن منابع مالی خود که شاید پس انداز یک عمرشان باشد، به جایی مطمئن تر از بانک ها ندارند.