آرشیو سه‌شنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۲
جهان
۶

آغاز رای گیری بر سر مدیریت حزب کارگر انگلیس

پس از برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس از سوی اعضای ارشد این حزب به دلیل عملکرد ضعیف در جریان این همه پرسی بشدت مورد انتقاد قرار گرفت. آنها طی دو ماه گذشته بارها مساله کنار گذاشتن کوربین را مطرح کردند تا این که روز گذشته رای گیری میان اعضای این حزب برای رهبری آن آغاز شد.

به گزارش گاردین، برگه های رای گیری روز گذشته از طریق ایمیل به حدود 640 هزار عضو این حزب فرستاده شد تا آنها از بین کوربین و اوون اسمیت، وزیر کار کابینه در سایه انگلیس یک نفر را به عنوان رهبر جدید حزب انتخاب کنند. نتایج این انتخابات روز 24 سپتامبر (سوم مهر) اعلام می شود. بسیاری بر این باورند که کوربین در این رای گیری پیروز خواهد شد. گرچه نمایندگان حزب کارگر در پارلمان انگلیس بشدت از کوربین ناراضی بوده و از او انتقاد می کنند، اما او همچنان چهره ای محبوب بین اعضای میانی حزب و اتحادیه های کارگری است. همین مساله باعث اطمینان خاطر کوربین از پیروزی در این مرحله شده است.

در همین حال، کوربین در آستانه این رای گیری از مردم خواست کمک کنند حلقه جادویی دولت شکسته شده و دیدگاه مردم عادی شنیده شود. وی گفت که کارگران کارخانه ها و مراکز دیگر در نقاط مختلف ایده هایی درباره تغییر اقتصاد دارند، اما از این که کسی به آنها گوش نمی کند، خسته شده اند و باید ایده های آنها شنیده شود. رهبر حزب کارگر انگلیس همچنین گفت که می خواهد دوباره انتخاب شده و نماینده میلیون ها نفر باشد نه نماینده میلیونرها. کوربین تصریح کرد که باید اصول دموکراسی در بریتانیا پایه گذاری شود و از واجدین شرکت در انتخابات خواست که دوباره وی را انتخاب کنند.

در مقابل، اسمیت 46 ساله که ماه گذشته با اعلام نامزدی اش برای سمت رهبری حزب کارگر باعث برگزاری این اتفاقات شد، پیش از آغاز این رای گیری گفت: رهبری کوربین احتمال انشعاب و تفرقه در حزب کارگر را به طرز خطرناکی واقعی می سازد. اسمیت که یکی از اعضای سابق تیم ارشد کوربین نیز محسوب می شود، متعهد به یک انقلاب سوسیالیستی شده است.