آرشیو سه‌شنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۲
جهان
۶

کارشکنی کردها در اجرای آتش بس حسکه

نیروهای نظامی سوریه و یگان های مدافع خلق کرد که از روز سه شنبه درگیری های مداومی داشتند، بالاخره عصر یکشنبه به آتش بس در شهر حسکه دست یافتند، اما فقط با گذشت چند ساعت کردها به آن پایبند نبوده و دست به عملیاتی گسترده علیه ارتش سوریه زدند.

به گزارش منابع محلی بعد از اعلام توافق، نیروهای کرد حمله ای را ترتیب دادند تا آخرین مناطق تحت کنترل دولت را از دست نیروهای ارتش سوریه بگیرند. منابع نزدیک به نیروهای کرد گفتند که این نیروها از نیمه های یکشنبه شب برای تسلط بر منطقه نشوه در شمال شرق حسکه عملیاتی گسترده را آغاز کردند؛ این منطقه نزدیک ساختمان امنیتی در نزدیکی دفتر دولتی در مرکز شهر است. یگان های مدافع خلق پیشتر بر غویران، تنها محله عرب نشینی که دست نیروهای دولتی بود، تسلط یافتند.

منابعی نیز در گفت وگو با الجزیره مدعی شدند که دو ساعت بعد از اجرای آتش بس، یگان های کرد خودروی نظامی ارتش سوریه را منهدم کردند و 20 نیروی سوری را به اسارت گرفتند.

گفته می شود پیش از این حمله، نیروهای کرد از نیروهای طرفدار دولت سوریه درخواست کردند سلاح های خود را تحویل داده و تسلیم شوند. در همین زمینه، ساکنان محلی به خبرگزاری آلمان گفتند که یگان های کرد از طریق بلندگوها در مسجد الخباب در محله الکلاسه از نیروهای دولتی سوریه خواستند سلاح خود را تحویل دهند و خود را تسلیم نیروهای کرد کنند و گرنه با آنها طبق قوانین این یگان ها برخورد خواهد شد.

درگیری «یگان های پشتیبانی مردمی کرد» با ارتش سوریه طی هفته گذشته شدیدترین درگیری میان نیروهای دولتی با افراد مسلح کرد طی پنج سال گذشته بود. در واقع نیروهای کرد با آتش زدن ساختمان های وابسته به دولت سوریه آتش بس مذکور را نقض کردند و بار دیگر در حسکه هرج و مرج به وجود آوردند.

در همین حال، منابع خبری اعلام کردند طی 24 ساعت گذشته ارتش سوریه پیشرفت های محسوسی را در شهر داریا واقع در حومه دمشق به دست آورده است. براساس این گزارش، در این حملات ارتش سوریه کنترل تعدادی از مجتمع های مسکونی را در این شهر به دست گرفته است و تعداد زیادی از افراد مسلح کشته یا زخمی شدند.