آرشیو شنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۲۶
ورزشی - اخبار کشور
۹

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: ایران در رشد کمی علم به جایگاه دوم دنیا دست یافت

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: ایران در رشد کمی علم به جایگاه دوم دنیا دست یافت.

همدان - خبرنگار کیهان: وحید احمدی در گفت وگو با خبرنگاران در همدان، افزود: بر اساس تازه ترین اطلاعات استخراج شده از پایگاه استنادی وب آوساینس (ISI) و مقایسه کمیت تولید علم در 25 کشور دنیا طی سال های 2014 و 2015، جمهوری اسلامی ایران از لحاظ رشد کمیت تولید علم با یک پله صعود، به جایگاه دوم دنیا رسیده است.

وی ادامه داد: در سال 2015، تعداد 35 هزار و 616 مدرک از ایران، در معتبرترین مجلات دنیا منتشر شده و نسبت به سال 2014 حدود 11/5 درصد رشد داشته و پس از روسیه بالاترین میزان رشد کمیت تولید علم دنیا را از آن خود کرده است. وی یادآور شد: پس از ایران نیز کشورهای برزیل، استرالیا، لهستان و ترکیه بیشترین میزان رشد کمیت تولید علم را در سطح بین المللی با 9 تا 11 درصد، داشته اند.

احمدی اظهار داشت: انتشار نتایج پژوهش ها در معتبرترین مجلات علمی دنیا نشان از قدرت علمی اعضای هیئت علمی کشور دارد، اما مطابق سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد توسعه علمی است.

وی تاکید کرد: لذا، وزارت علوم توجه به سایر ارکان تولید علم مانند دیپلماسی علمی، کیفیت تولیدات علمی، اثرگذاری فناورانه و نوآورانه را به عنوان عوامل بسیار با اهمیت، در سیاست ها و برنامه ریزی های خود مد نظر قرار داده است و یکی از مهم ترین مسائل در این راستا را هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای جامعه می داند.

وی گفت: بررسی دیگر از پایگاه ISI نشان می دهد که ایران در تولید مقالات یک درصد برتر که دارای بیشترین استناد هستند نیز رتبه اول را در سال 2015 به دست آورده است اما در شاخص های نوآوری جهانی در سال گذشته میلادی با 29 رتبه صعود، در ردیف 78 قرار گرفتیم که باید تلاش کنیم این رتبه نیز بهتر از این بشود.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: دولت در قانون بودجه سال 95، اعتبارات ویژه ای معادل 70 هزار میلیارد ریال برای بخش پژوهش در نظر گرفته و علاوه بر آن حدود 70 هزار میلیارد ریال دیگر نیز از محل یک درصد بودجه دستگاه های دولتی برای این بخش اختصاص یافته است.