آرشیو شنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۲۶
حوادث - اخبار کشور
۱۱

آمار سزارین 6 درصد کاهش یافت

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ترس از درد زایمان طبیعی، نداشتن آگاهی کافی و برخی تبلیغات را علل اصلی انتخاب سزارین در مادران ایرانی دانست.

ناهید خداکرمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش 6 درصدی آمار سزارین پس از اجرای طرح تحول در کشور خبر داد و گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت 56 درصد کل زایمان های کشور سزارین بود ولی اکنون با تدابیر اجرا شده این میزان به 50 درصد کاهش یافته است که این اقدام در سلامت نسل آینده کشور نقش بسیار مهمی دارد.

خداکرمی ایران را رتبه اول زایمان از طریق عمل سزارین قبل از اجرای طرح تحول در سال 92 خواند و تصریح کرد: پس از اقدام موثر وزارت بهداشت و آسیب شناسی دلیل افزایش سزارین بلافاصله زایشگاه ها بهینه سازی و ماماها در مراکز درمانی فعال تر شدند.

وی از استخدام ماما در سال جاری خبر داد و افزود: هرچند تعداد سزارین ها کاهش یافته ولی کافی نیست و پیشنهاد ما برای تداوم این سیر کاهش، پرداخت بخشی از تعرفه ها به عامل زایمان (ماما) و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن اقدامات پاراکلینیکی، آزمایشی و نسخ مامایی است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با تاکید بر نقش ماما در زایمان طبیعی، گفت: در صورت مراجعه خانم باردار به ماما از همان ابتدای بارداری، ماما علاوه بر آگاهی دادن درباره زایمان طبیعی و سزارین، با مشاهده وضعیت و اطلاع از پرخطری بارداری وی را به متخصص زنان ارجاع می دهد.