آرشیو شنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۳۲
صفحه آخر
۱۲
پرونده

پس از 60 سال فاش شد: فرانسه با 17 آزمایش هسته ای در الجزایر جان ده ها هزار نفر را گرفته است

آزمایش های هسته ای که فرانسه چند دهه پیش در الجزایر انجام داده، افزون بر ده ها هزار قربانی الجزایری، آثاری برجا گذاشته است که تا هزاران سال باقی خواهد بود.

آزمایش های هسته ای فرانسه درخاک الجزایر و آثار به شدت زیانبار آن، ابعاد دیگری از حضور استعماری فرانسه در این کشور را بر ملاساخته است.

آزمایش های اتمی فرانسه در خاک الجزایر به سال های پایانی حضور استعماری فرانسه در این کشور باز می گردد. برخی اطلاعات در این زمینه نشان می دهد در سال 1960 میلادی فرانسوی ها، اولین بمب اتمی خود را در جنوب الجزایر منفجر کردند. قدرت این بمب اتمی6 برابر قدرت بمبی بود که آمریکایی ها در هیروشیما و ژاپن منفجر کردند. بر اساس همین اطلاعات، در فاصله سال های 1960 تا 1966 فرانسوی ها 17 بمب در خاک الجزایر منفجر کردند. چهار بمب در فضای باز و 13 بمب دیگر در تونل های زیرزمینی منفجر شد. فرا تر از آزمایش های هسته ای که آثار مخرب زیست محیطی آن همچنان پا برجا است، گفته می شود که استعمارگران فرانسوی برای مطالعه آثار تشعشعات هسته ای بر روی انسان، بیش از 24 هزار زندانی الجزایری از جمله مبارزان بازداشت شده جبهه آزادی بخش ملی الجزایر را در معرض این تشعشعات قرار دادند.

مصطفی خیاطی، رئیس بنیاد ملی ارتقای بهداشت و توسعه تحقیقات الجزایر نیز درباره آثار آزمایش های هسته ای فرانسه در الجزایر گفت: اثرات مخربی که آزمایش های هسته ای فرانسه در صحرای بزرگ کشورش برجای گذاشته است، هزاران سال باقی خواهد ماند.

وی افزود: فرانسه از سال 1960 تا سال 1966 حدود 17 آزمایش هسته ای در مناطق بیابانی الجزایر انجام داد. این آزمایش ها جان 42 هزار نفر از مردم را گرفت، هزاران نفر را نیز به بیماری های ناشی از تشعشعات هسته ای گرفتار کرد و آسیب های زیادی نیز به محیط زیست و مردم زد.

این گزارش حاکیست هزینه اولین آزمایش هسته ای فرانسه در صحرای بزرگ الجزایر یک میلیارد و 260 میلیون فرانک بود که فرانسه این مبلغ را براساس توافقنامه همکاری هسته ای خود با رژیم اسرائیل از تل آویو دریافت کرده بود.

فرانسه همواره از افشای جزئیات 17 آزمایش هسته ای خود در مناطق بیابانی الجزایر امتناع می کند و به علت این اقدام عذرخواهی نکرده است. همچنان که به جنایاتی که در این آزمایش ها مرتکب شده است، نیز اذعان نمی کند و از پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان سر باز می زند.