آرشیو پنجشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۰
جهان
۶

بلندگوی تبلیغاتی داعش کشته شد

پس از آن که خبرهای جسته گریخته ای درباره کشته شدن ابومحمد العدنانی یکی از بنیانگذاران داعش منتشر شده بود، شامگاه سه شنبه خبرگزاری «اعماق» که اخبار گروه تروریستی داعش را منتشر می کند، تائید کرد «العدنانی» در حلب کشته شده است.

به گزارش جام جم، ابومحمد العدنانی یکی از چهره های با نفوذ تشکیلات داعش بود که از سال ها پیش با ابوبکر البغدادی آشنا شده و به عنوان سخنگوی این گروه تکفیری تروریستی مواضع آن را اعلام می کرد. نام اصلی او «طه صبحی» و کشاورزی از روستای بلده در استان ادلب سوریه بود. العدنانی سال 1977 به دنیا آمد و در زندان آمریکایی ها درعراق با ابوبکر البغدادی آشنا شد. از این رو العدنانی جزو یکی از بنیانگذاران داعش به شمار می رفت. عجیب این که واشنگتن که این هردو نفر را در زندان خود داشت،آنها را رها کرد تا گروه تروریستی مخوفی به نام داعش را تاسیس کنند. همین مساله باعث شد تا خیلی ها به این باور برسند که آمریکایی ها خود تربیت کننده رهبران داعش بوده اند.

آمریکا بعدها برای لو دادن العدنانی پنج میلیون دلار تعیین کرد. سال پیش العدنانی ویدئویی را در شبکه های مجازی پخش کرد که در آن از جوانان غربی خواسته بود به هرشکلی که می توانند دست به اقدامات تروریستی بزنند. کارشناسان برخی از اعمال تروریستی در کشورهای اروپایی را ناشی از همین تعلیمات می دانند. عدنانی سومین رهبر مهم داعش بود که طی سال جاری میلادی در سوریه و عراق به هلاکت رسید. دو نفر دیگر ابوعلی الانباری معاون بغدادی و ابوعمر الشیشانی فرمانده نظامی این تشکیلات بودند. گفته می شود العدنانی در حمله هوایی ائتلاف غربی در شهرک الباب نزدیکی حلب کشته شده است. کشته شدن رهبران اصلی داعش بیانگر ضعف بیش از حد این گروه تکفیری می تواند باشد. در خبری دیگر در همین ارتباط رسانه های دیروز از کشته شدن عبدالکریم عبدالله، مفتی شرعی گروهک تروریستی احرارالشام در حلب نیز خبر دادند.