آرشیو پنجشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۰
سلامت
۱۳
خبر سلامت

چرا وزن کم کردن، سخت تر از وزن گرفتن است؟

مترجم: آتنا حسن آبادی
منبع: منبع: theguardian

چرا وزن کم کردن بسیار سخت تر از وزن گرفتن است؟ یافته های جدید محققان که در مجله چاقی منتشر شده نشان می دهد بدن ما در واقع در برابر کاهش وزن مقاومت می کند. هنگام رژیم گرفتن برای لاغری در واقع میزان متابولیک حالت استراحت (RMR) بدن را کاهش می دهیم. این موضوع سبب افت مقدار کالری مصرفی بدن هنگام استراحت می شود. نویسندگان این مقاله هشدار می دهند کاستن وزن نیاز به مبارزه هوشیارانه در برابر انطباق متابولیک دارد.

محققان دریافته اند رژیم غذایی باعث افت متابولیک زمان استراحت می شود و به این ترتیب بدن در مقابله با این تغییر مقاومت می کند. این مطالعه نشان می دهد بدن ما به شکل عجیبی در برابر کاهش وزن مقاومت می کند. در واقع، کم کردن وزن توسط عواملی مانند ژنتیک و هورمون انجام می شود.

مطالعات دیگر نیز نشان می دهد برخی افراد کمتر از بقیه تحت تاثیر این مبارزه بدن در مقابل کاهش وزن قرار می گیرند. مطالعات دیگر روی افراد چاق نشان می دهد کسانی که از طریق عمل جراحی وزن کم می کنند از این واکنش انطباق متابولیسمی بدن فرار می کنند.

بنابراین چنانچه شما فرد چاقی هستید که موفق به کاهش وزن شده و بر واکنش انطباق متابولیکی بدن فائق آمده اید باید در مورد آنچه می خورید هشیار باشید و با تمرینات قدرتی و ورزش های هوازی و عضله سازی از بازگشت وزن جلوگیری کنید. نرخ متابولیک حالت استراحت تنها بخشی از مصرف انرژی شما را تعیین می کند. اگر شما کالری بیشتری از آنچه می خورید بسوزانید آن وقت وزن کم می کنید. تحقیقات دیگر نشان می دهد کاهش کالری تا حد 20 درصد و انجام ورزش متعادل به مدت 20 دقیقه در روز باعث حفظ وزن پس از کم کردن می شود.