آرشیو شنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۱
اقتصاد
۴

مالیات 4درصد واردات برای شناسایی کارت های بازرگانی یک بار مصرف

رئیس کل گمرک با بیان این که دریافت مالیات علی الحساب 4درصد، خواست سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است، گفت: اتاق بازرگانی و صادرکنندگان کارت بازرگانی باید مسئولیت آن را بپذیرند.

مسعود کرباسیان در گفت وگو با فارس در مورد مالیات علی الحساب 4درصد واردات قطعی به کشور اظهار کرد: جلساتی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، سازمان امورمالیاتی و گمرک برگزار شد تا درخصوص واردات با کارت های اجاره ای تصمیم گیری شود.

رئیس کل گمرک ایران با بیان این که تجار پس از یک سال از فعالیت کارت های بازرگانی باید مالیات واردات خود را به سازمان امور مالیاتی بپردازند، یادآور شد: در کارت های اجاره ای دسترسی به افرادی که واردات کرده اند، وجود ندارد به همین دلیل توافق شد طبق قانون مالیات علی الحساب اخذ شود که قبلا2 درصد بود و اکنون به 4 درصد افزایش یافته تا معوقات مالیاتی کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: برآورد سازمان مالیاتی درخصوص مالیات کارت های بازرگانی یک بار مصرف حدود 8000 میلیارد تومان است اما برای این که تولید از این موضوع لطمه نبیند، تسهیلاتی فراهم شد.

کرباسیان عنوان کرد: طبق تفاهم، واحدهای تولیدی که مواد اولیه می آورند یا افراد خوش نام و خوش حساب از سوی سازمان مالیاتی، همچنین دارندگان کارت های معتبر بازرگانی که اتاق بازرگانی آنها را تائید می کند، از این قاعده مستثنا هستند و بقیه افراد مالیات علی الحساب 4 درصد را پرداخت خواهند کرد.

وی در مورد اعتراض برخی اعضای اتاق بازرگانی نسبت به افزایش مالیات بیان کرد: صورتجلسه نشست ها وجود دارد که اعضای اتاق نیز حضور داشته و با این موضوع موافقت کرده اند همچنین متن پیش نویس بخشنامه به نظر اعضای اتاق بازرگانی رسیده است.

رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به این پرسش که مالیات علی الحساب 4 درصد می تواند منجر به شناسایی کارت های بازرگانی یک بار مصرف شود، تاکید کرد: پیش از این گمرک 2 درصد مالیات علی الحساب از واردات دریافت می کرد که اکنون به 4 درصد افزایش یافته است، در اول کار مقاومت وجود دارد اما عایدی آن برای کشور بسیار است.