آرشیو شنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۱
جامعه
۱۷

افزایش ظرفیت پذیرفته شدگان کنکور کارشناسی ارشد

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: ظرفیت پذیرفته شدگان کنکور کارشناسی ارشد سال 95 نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

دکتر حسین توکلی، در توضیح بیشتر در گفت وگو با جام جم می افزاید: آمار پذیرفته شدگان نهایی آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال گذشته برابر با 159 هزار و 645 نفر بود که امسال به 180 هزار و 86 پذیرفته شده رسید.

مشاور عالی سازمان سنجش ادامه می دهد: از تعداد 180 هزار و 86 نفر پذیرفته شدگان نهایی 85 هزار و 547 نفر زن و 94 هزار و 539 نفر مرد هستند. به عبارت دیگر 5/47 درصد پذیرفته شدگان زن و 5/52 درصد پذیرفته شدگان نهایی مرد هستند. در حالی که این آمار در کنکور ارشد سال 94 به این ترتیب بود که از 159 هزار و 159 نفر، 76 هزار و 239 نفر زن و 83 هزار و 406 نفر مرد بودند. یعنی 76/47 درصد پذیرفته شدگان را زنان و 24/52 درصد آنها را مردان تشکیل می دادند.

با مقایسه این دو آمار می توان به یک نتیجه خیلی ساده رسید؛ این که افزایش ظرفیت تغییر محسوسی در پذیرش زنان و مردان نداشته و به همان نسبت سال گذشته، پذیرش صورت گرفته است.

توکلی درباره دلیل این افزایش ظرفیت می گوید: این افزایش ظرفیت به دلایل مختلف اتفاق افتاده است. مثل ایجاد رشته های جدید در دانشگاه ها که افزایش ظرفیت به دنبال دارند. علاوه بر این تعدادی از پذیرفته شدگان هم از استعدادهای درخشان هستند که با توجه به ضوابطی پذیرفته می شوند و در نهایت آمار را بالامی برند. اما مهم ترین دلیل این افزایش ظرفیت به گفته مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، افزایش مجوز هایی است که برای پذیرش دانشجوی ارشد به موسسات آموزش عالی مختلف داده می شود. توکلی با اشاره به این موضوع می افزاید: درصد بالایی از این افزایش ظرفیت در حقیقت براساس مجوزی است که موسسات آموزش عالی براساس ضوابط خاص از دفتر گسترش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برحسب مورد یعنی گروه پزشکی از گروه پزشکی و گروه غیرپزشکی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اخذ می کنند.