آرشیو شنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۱
صفحه آخر
۲۰
نگاه ویژه

ازدواج، سنتی الهی با رنگ سادگی

حجت الاسلام حسین شهامت دهسرخی (مدرس حوزه علمیه)

امروز سالروز ازدواج دو گوهر ناب الهی است. امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در چنین روز خجسته ای با هم ازدواج کردند. اصل ازدواج، ضرورت عالم تکوین برای تمام موجودات است. خداوند هم فرموده که ما هر چیزی را جفت آفریده ایم، بخصوص برای انسان که دارای بعد معنوی است، ازدواج امری ضروری تر به نظر می رسد.

در قرآن کریم هم از ازدواج به عنوان نشانه های خدا ذکر شده است. با ازدواج، آرامش معقولی در انسان به وجود می آید. در نظر بگیرید که هرچقدر هم یک انسان از منظر تحصیلی و مالی رشد کند، اما ازدواج نکند، نمی تواند به آن آرامش حقیقی برسد، چون انسانی که ازدواج نکرده، انسان کاملی نیست.

تنها با در کنار هم قرار گرفتن دو جنس زن و مرد در کنار یکدیگر است که هردو جنس تکمیل می شوند تا با یکدیگر هماهنگ باشند و به کمال برسند. ازدواج یک امری است که هرچقدر انسان در آن اندیشه کند، می بیند که با قرار گرفتن در مسیر ازدواج، راه برای زندگی خردمندانه و معنوی فراهم می شود.

این روزها شاهد هستیم که برخی جوانان یا خانواده هایشان برای انجام ازدواج، کار را سخت می گیرند و برای انجام ازدواج، شرط و شروط های سختی را قائل می شوند، در حالی که با نگاه به زندگی بزرگان دین و نگاه به شیوه ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) می بینیم که یکی از عمده ترین ویژگی های ازدواج این بزرگان، ساده گرفتن مقوله ازدواج است.

نباید فراموش کنیم که خود امر ازدواج، برای تسهیل در کار انسان ها و رفع نیازهای غریزی و معنوی آنهاست، در حالی که گاهی ما کاری را که برای سهولت در زندگی طراحی شده، سخت می گیریم. به همین دلایل است که امروز برخی ازدواج ها، تجملاتی تر از گذشته شده است، زیرا گاهی ما نظر خود را بر نظر خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تحمیل می کنیم و امر ساده ازدواج را سخت می گیریم.