آرشیو یکشنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۳۳
معارف
۶

توسل به استغفار پیامبر(ص)

یکی از آموزه های قرآن توسل است. توسل یعنی وسیله جستن. خداوند بصراحت می فرماید: وابتغوا الیه الوسیله؛ به سوی خدا وسیله بجوئید(مائده / 35).

این وسایل شامل نماز و روزه و اعمال واجب دیگری است؛ ولی در این میان مهم ترین وسیله همان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است که خداوند آنان را وسیله تعلیم و تزکیه بشر معرفی کرده است.(بقره، آیه 129 و 151؛ آل عمران، آیه 164؛ جمعه، آیه 2)

خداوند به مومنان می فرماید که برای رهایی از مشکلات خویش پیامبر(ص) را واسطه و وسیله کنید تا برای شما استغفار کند؛ زیرا خداوند استغفار ایشان را می پذیرد. (نساء، آیه 64؛ منافقون، آیه 5)

البته خداوند گزارش می کند که واسطه و وسیله کردن پیامبران برای رسیدن به حوائج و اجابت دعا در قالب توسل، امری بود که در شرایع پیشین نیز مطرح بوده است و بر همین عادت برادران یوسف(ع) پس از فهمیدن خطای خودشان، از حضرت یعقوب (ع) می خواهند تا برایشان استغفار کند و آن حضرت(ع) نیز پذیرفت و گفت که به زودی یعنی همان روز جمعه برایشان استغفار می کند. (یوسف، آیات 97 و 98)

پس هر گاه مشکلی داشتید با صلوات به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) از ایشان بخواهید تا در پیشگاه خدا برای شما استغفار کنند تا هم دفع بلاشود و هم رفع بلاگردد و هم نعمتی به شما برسد.