آرشیو دوشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۳۴
شهرستان ها
۷

وزیر راه و شهرسازی خبر داد: امضای قرارداد 85 میلیون دلاری با هند برای تجهیز بندر چابهار

وزیر راه و شهرسازی گفت: به منظور تجهیز بندر چابهار 85 میلیون دلار با هند قرارداد بستیم.

«عباس آخوندی» در دومین همایش ملی فناوری های نوین دریایی نوشهر اظهار کرد: تلاش ما افزایش سهم ایران در صنایع حمل و نقل دریایی است.

وی تصریح کرد: از 5 هزار و 800 کیلومتر سواحل ایران تنها 300 کیلومتر تاسیسات داریم و این نشان می دهد که ما تا چه اندازه ظرفیت دریایی داریم.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در سه سال گذشته تمرکز بسیار خوبی در دریای عمان داشتیم و موفق شدیم ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار را از 2/5 به 8/5 تن افزایش دهیم.

وی با اشاره به طرح اتصال ریلی چابهار به زاهدان گفت: جریان خط ریل به طول 300 کیلومتر انجام شده است.

آخوندی با بیان اینکه امیدواریم با این اقدامات، چابهار به عنوان بندر جدید رشد کند، تصریح کرد: ظرفیت پیش بینی کردیم ظرفیت تخلیه و بارگیری کالادر چابهار سالانه 84 میلیون تن باشد.

وی با اعلام اینکه در چابهار یک شریک استراتژیک به نام هند داریم و با دهلی نو قرار داد بستیم خاطر نشان کرد: از صندوق توسعه ملی 403 میلیون دلار اعتبار برای توسعه چابهار گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه فقط در دوسال گذشته در سرمایه گذاری در پس کرانه ها 5 هزار میلیارد دلار بود، گفت: بزرگ ترین تهدید ما در سواحل جنوب، کاهش جمعیت است و با توسعه بنادر امیدواریم که این موضع رفع شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه دریایی سبب افزایش صادرات ایران شد گفت: به منظور افزایش صادرات نفت از بندرعباس سه اسکله جدید ایجاد می کنیم.

وی با بیان اینکه با ایجاد بنادر بزرگ، بنادر کوچک از بین رفتند اظهارداشت: اکنون به دنبال ایجاد شبکه بنادر هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پایانه های مسافری در بنادر را راه اندازی کردیم تا از حالت صرفا اتکا به بار خارج شود، گفت: باید زیرساخت ها در این حوزه ایجاد شود و مسافرت های دریایی باید به شکل واقعی تعریف شود تا اثربخشی داشته باشد.