آرشیو دوشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۳۴
صفحه آخر
۱۲

مفتی برجسته الازهر: دین سلفی ها دین محمد رسول الله(ص) نیست/ دین محمد بن عبدالوهاب است

شیخ برجسته الازهر تصریح کرد، دینی که سلفی ها ارائه می دهند، دین حضرت محمد (ص) نیست بلکه دین «محمد بن عبدالوهاب» است.

«احمد کریمه» یکی از اساتید برجسته دانشگاه الازهر مصر با انتقاد شدید از سلفی ها اعلام کرد که آنها «موجب بسط و گسترش آشفتگی و هرج و مرج در جامعه از طریق بدعت گذاری در همه زمینه ها شده اند.» به گزارش ایرنا، وی در یک گفت وگوی تلفنی با برنامه «انفراد» در شبکه ماهواره ای العاصمه گفت: «سلفی ها موجب بسط کفر و الحاد شده اند، آنان در هر حوزه ای دست برده اند وجهه آن را خراب کرده اند.» وی ادامه داد: «دینی که آنها ارائه می دهند کلادین جدیدی متعلق به «محمد بن عبدالوهاب» است، این دین آیین رسالت نبی اکرم(ص) نیست.

اخیرا نیز کنفرانسی تحت عنوان «اهل سنت چه کسانی هستند؟» با حضور 200 عالم اهل سنت به ویژه مفتیان دانشگاه الازهر در تاریخ 4 شهریور در چچن روسیه برگزار شد. در این کنفرانس از مفتیان سلفی و وهابی سعودی و قطری دعوت نشده بود که این موضوع باعث واکنش شدید و عصبانیت مفتیان سلفی و وهابی شد. در این کنفرانس که با سخنرانی «رمضان احمد قدیرف» رئیس جمهور چچن در شهر «گروزنی» آغاز به کار کرد، سعی شد تا تعریفی جامع از مذهب «اهل سنت» شکل بگیرد؛ تعریفی که وهابیت و سلفی گری تکفیری در آن جایی نداشته باشد. تعریفی که از اهل سنت در بیانیه پایانی این کنفرانس شد، برای عربستان یک ضربه سنگین بود، عربستانی که خود معمولاچنین کنفرانس هایی را تشکیل می دهد، اما هیچ یک از علمای وهابی و سلفی حتی اخوانی های مشهور در آن حضور نداشتند. «محمد آل شیخ» از مفتی های سعودی در باره این کنفرانس گفته است: «مشارکت الازهر در «کنفرانس گروزنی» که عربستان را از اهل سنت خارج کرده است، تغییر رابطه با مصر را لازم می کند، وطن ما از همه چیز مهم تر است و مصر با «عبدالفتاح السیسی» به سوی نابودی می رود.»

تروریست های منطقه با الهام از آموزه های وهابیت و حمایت های آل سعود توانسته اند کشورهای منطقه را به آشوب بکشانند. اخیرا روزنامه «تلگراف» نیز تفکر وهابیت را منبع اصلی تروریسم بین المللی اعلام کرد.