آرشیو چهارشنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۳۶
اقتصادی
۴

برخورد برجامی دولت با منتقدان FATF

دولت حسن روحانی اخیرا شیوه مقابله با مخالفان برجام را در برخورد با منتقدان FATF در پیش گرفته است.

به گزارش خبرنگار ما، حسین قضاوی، معاون وزیر اقتصاد اخیرا بدون ارائه هیچ سندی، مدعی شد مخالفان FATF، صهیونیست ‎ها و منتقدان داخلی هستند.

قضاوی مخالفت ها را از سوی دو گروه می داند و مدعی است: اولین گروه مخالفان مربوط به لابی صهیونیسم و برخی از گروه های منطقه ای است که از FATF می خواهند ایران را راه ندهد. و گروه دوم در ایران هستند که به نظر من بی جهت نگرانند و نگرانی هایشان پایه ندارد.

این در حالی است که وزیر اقتصاد، اخیرا بدون مجوز از مراجع قانونی، به FATF تعهد داده است که تا سال 2018، قانون مصوب مجلس ایران، درباره مبارزه با پولشویی را تغییر دهد. طبق این تغییر، طبیعتا ایران باید تعریف تروریسم از جانب غرب را بپذیرد.

به هر حال همان طور که از اظهارات آقای قضاوی برمی آید، دولت تلاش دارد همان شیوه ای را که در زمان جا انداختن برجام در کشور پیاده کرد، و به برچسب زنی مخالفان برجام پرداخت، امروز هم برای پیاده سازی FATF، اجرا کند. برای نمونه در زمان برجام بارها از زبان مقامات دولتی عنوان شد که مخالفان برجام اسرائیل و کیهان هستند. حالاهم به نظر می رسد دولتی ها برای پیوستن ایران به FATF، همان شیوه دوگانه سازی مخالفان را بهترین راهکار برای پنهان کردن واقعیات و آسیب های همکاری ایران با FATF می دانند.

گفتنی است، در برجام رئیس جمهور مدعی بود، حتی آب خوردن ملت ایران هم وابسته به مذاکرات و تصویب برجام است اما اکنون وزیر خارجه حسن روحانی، ادعا می کند اساسا برجام، برای رفع تحریم ها اجرا نشد.