آرشیو پنجشنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۳۷
حوادث - اخبار کشور
۱۱

توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه ها

رئیس سازمان غذا و دارو از ورود واکسن آنفلوانزا به کشور خبر داد و تزریق آن را به افراد در معرض خطر توصیه کرد.

دکتر رسول دیناروند به ایسنا گفت: واکسن آنفلوانزا از مرداد ماه وارد کشور شده و به اندازه کافی هم در کشور وجود دارد.

دیناروند از کاهش قیمت این واکسن نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: قیمت واکسن آنفلوانزا در سال گذشته حدود 26 هزارتومان بود، در حالیکه که امسال قیمت آن به 24 هزار و 500 تومان کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا برای همه افراد ضروری نیست و این واکسن تنها برای جمعیتی که بیشتر در معرض خطر هستند باید تزریق شود، تصریح کرد: بر این اساس جمعیت در معرض خطر و نیازمند تزریق واکسن آنفلوانزا شامل افراد مسن و در عین حال افرادی که بیماری های زمینه ای مبتلاهستند، می شود و توصیه بر آن است که این افراد حتما واکسیناسیون را انجام دهند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا نیز گفت: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا ده روز پایانی شهریور و دو هفته اول پاییز است که سوش های جدید این ویروس افزایش دارد.

دکتر مسعود مردانی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: آنفلوآنزای H1N1، بیماری حاد تنفسی است که به صورت واگیر از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد و شروع آن، ناگهانی است و بهبودی بیمار حدود یک هفته طول می کشد.

مردانی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا از نوع آنفلوانزای H1N1 اکنون جزو آنفلوانزاهای فصلی و معمولی در کشور است و هر سال مواردی از ابتلاو مرگ ناشی از این بیماری را در کشور داریم، ادامه داد: ویروس آنفلوانزا مدت ها در هوا پخش می شود و از طریق بینی، دهان، دست دادن، عطسه، سرفه، حرف زدن و روبوسی قابل انتقال است.

وی افزود: همه افراد بالای 50 سال، بیماران مبتلابه بیماری های صعب العلاج، سرطان ها، بیماران پیوندی، بیماران نارسایی های مزمن قلب، ریه و آسم و گروه های خاص همچون زنان باردار و کودکان 6 ماهه تا 6 ساله، جامعه هدف برای تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، گفت: بیماران «اچ.آی.وی» مثبت و همچنین پرستاران و کارکنان بیمارستان ها نیز نباید از این واکسن غافل شوند.