آرشیو پنجشنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۳۰۷
اقتصادی
۶
گزارش 1

رای دیوان عدالت اداری برای خودروهای لوکس

روز گذشته دیوان عدالت اداری اعلام کرد که واردات خودروهای 2500 سی سی آزاد است و خودروهایی که توقیف شده باید آزاد شود.از سال 93 واردات خودروهای 2500سی سی با هدف جلوگیری از خروج ارز، کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از واردات کالاهای لوکس تصویب شد.حال دیوان عدالت اداری در پی شکایت برخی از واردکنندگان این خودروها پرونده واردات خودروهای لوکس را بررسی کرد و نظر به ابطال این مصوبه داد. توضیح دیوان عدالت اداری این بوده است که حجم موتورها نشان از لوکس بودن خودروها نیست و چه بسا خودروهایی با حجم موتور پایین تر به دلیل امکانات بیشتر کالای لوکس محسوب می شود. این مصوبه نشان می دهد که واردات خودروهای 2500 سی سی از این پس آزاد خواهد بود. تا لحظه تنظیم خبر هیچ کدام از مسئولان وزارت صنعت نسبت به این مصوبه اعلام موضع نکردند.

تعرفه واردات خودروهای لوکس فعلا 75درصد

فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص آزادسازی ورود خودروهای لوکس به کشور، گفت:متاسفانه بدلیل ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی، بازار سیاه و کاذبی برای این خودروها به وجود آمده و قیمت خودروهای موجود بواسطه عدم ورود خودروهای مشابه، بشدت در بازار افزایش پیدا کرده بود. وی افزود: آخرین مبنای تعرفه ای که برای خودروهای بالای 2500 سی سی اعمال می شد، تعرفه 75 درصدی است که می تواند الان با توجه به شرایط تحت تاثیر قرار بگیرد.

از رای دیوان اشتباه برداشت شد

میثم رضایی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو گفت: بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری همچنان واردات خودروهای بالای 2500سی سی ممنوع است.وی اظهار داشت: براساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری فقط خودروهایی که پیش از تصویب مصوبه دولت مبنی بر عدم ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی.سی. به گمرک رسیده است می تواند مجوز ورود به کشور را دریافت کند. وی گفت: براساس رای دیوان آن دسته از واردکنندگانی که خودروهای خود را پیش از ابلاغ این مصوبه وارد کرده و در گمرک قرار داشتند شکایاتی را برای ترخیص خودروها به دیوان مطرح کرده بودند که دیوان با بررسی این موضوع امکان ترخیص این خودروها را فراهم کرده است.