آرشیو شنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۳۸
اقتصادی
۴

عضو شورای عالی کار: دولت قصد آسان کردن اخراج کارگران را دارد

یک عضو شورای عالی کارگفت: ماده 27قانون کار که برای اخراج کارگر شرط تایید نهایی نهاد صنفی را دیده بود در لایحه اصلاح قانون کار دولت حذف شده است.

علی خدایی در گفت وگو با تسنیم، با بیان اینکه یکی از الزامات در اصلاح قانون کار، لحاظ کردن شرکای اجتماعی بوده است که در ارسال لایحه اصلاح قانون کار به مجلس این مورد انجام نشده است، اظهار داشت: تکالیفی در ماده 73 قانون برنامه پنجم توسعه دیده شده بود که دولت را مکلف کرده بود قوانین کار و تامین اجتماعی را در راستای کاهش اختلافات کارگر و کارفرما، تقویت همسویی شرکای اجتماعی، پیش بینی شرایط جدید کار و تقویت تشکل های کارگری و کارفرمایی لایحه اصلاح قانون کار تهیه کند ولی زمانی به مواد لایحه رجوع می کنیم به هیچ عنوان پوشش دهنده هیچ کدام از این موارد نیست. خدایی افزود: به عنوان مثال مواد مختلف قانون کار از جمله ماده 27 که برای اخراج کارگر شرط تایید نهاد صنفی را دیده بود در حال حاضر حذف شده است. این موضوع، متضاد با اهداف برنامه است. قصد و اهداف برنامه پنجم توسعه تقویت تشکلات بود اما با اصلاح لایحه جدید قانون کار این موضوع کمرنگ شده است.

عضو شورای عالی کار درباره ماده 7 قانون کار گفت: تبصره اول ماده 7 قانون کار بیان می کند، حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیرمستمر دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. این اقدام سال هاست از سوی دولت انجام نشده است ولی اکنون قصد حذف آن دارد.