آرشیو شنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۶۷۸
ورزش
۱۸

شروع نقره ای ایران در پارالمپیک

کاروان ورزش جانبازان و معلولان ایران خیلی زود وارد جدول توزیع مدال های بازی های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو شد. نخستین روز این بازی ها پنجشنبه در حالی برگزار شد که سامان پاکباز، نماینده دوومیدانی کشورمان در مسابقات پرتاب وزنه کلاس F12 توانست صاحب مدال شود. او در رقابت با 9 پرتابگر با رکوردی به میزان 15مترو 98 سانتی متر به نشان نقره دست یافت.

اولین مدال آور کاروان منا در پارالمپیک ریو بعد از رسیدن به این موفقیت گفت: «استرس زیادی داشتم چون اولین نفری بودم که رقابتم را در این بازی ها شروع کردم و همه از من انتظار مدال داشتند. مسابقه هیجان بالایی داشت و تماشاگران زیادی به استادیوم آمده بودند. مربی تیم ازبکستان به دلیل اینکه من عنوان دوم را کسب کردم، ناراحت شد. چون شاگرد او عنوان دوم را داشت. اما من در آخرین پرتابم موفق شدم این عنوان را از پرتابگر ازبک بگیرم. خدا را شکر می کنم که توانستم انتظارات را برآورده کنم».

یونس سیفی پور دیگر پرتابگر وزنه ایرانی حاضر در رقابت های این روز بود که در کلاس F32 به میدان رفت و با پرتابی معادل هشت مترو 40 سانتی متر به مقام پنجم رسید. شاهین ایزدیار دیگر نماینده کشورمان در مسابقات انفرادی بود که نتوانست به مقامی برسد. تنها شناگر ایران در پارالمپیک ریو در مرحله مقدماتی شنای 100 متر قورباغه با ثبت رکورد یک دقیقه و 9 ثانیه و 3 6صدم ثانیه در میان 14 شناگر به مرحله فینال رسید که در این مرحله با زمان یک دقیقه و 10 ثانیه و 82 صدم ثانیه نفر آخر یعنی هشتم شد. در بخش رقابت های تیمی، نمایندگان ایران در تیم های فوتبال هفت نفره و بسکتبال با ویلچر در اولین دیدار خود به میدان رفتند که به برتری رسیدند. فوتبالیست ها 3 بر یک برابر آرژانتین پیروز شد و بسکتبالیست ها هم 69 بر 63 از سد تیم قدرتمند آلمان عبور کردند.

کاروان ورزشی کشورمان در پایان روز نخست این بازی ها با یک مدال نقره در جایگاه بیست وهفتم جدول توزیع مدال ها قرار گرفت. از نکات جالب توجه این مسابقات در روز اول، حضور ازبکستان در جایگاه سوم جدول توزیع مدال ها و بالاتر از کشورهایی نظیر آمریکا، برزیل و کره جنوبی بود. ازبک های شگفتی ساز موفق به کسب سه مدال طلا(دو طلادر جودو و یک طلادر پرتاب دیسک مردان)، دو نقره و سه برنز شدند.