آرشیو یکشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۸
جهان
۶
جام جهان نما

دیوار برلین فروریخت ده ها دیوار قد برافراشت

دکتر احمد نقیب زاده

باب گراهام، سناتور سابق آمریکایی در نیویورک تایمز نوشت: دولت اوباما در مورد اسناد مربوط به حملات 11 سپتامبر فریبکاری می کند و لازم است اسناد بیشتری از حقایق مربوط به این حادثه را منتشر کند که بر ارتباط داشتن عربستان با عوامل آن دلالت دارد.

در ماه ژوئیه به دنبال تصویب دولت اوباما؛ کنگره گزارشی 28صفحه ای از موضوعات محرمانه نهایی تحقیقات از واقعه حملات 11 سپتامبر را که به طور مشترک در کنگره تهیه شده بود منتشر کرد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در واکنش به آن اعلام کرد که این سند دست داشتن عربستان در حملات 11 سپتامبر را رد می کند. جبیر ضمن آن گفت: اکنون، موضوع دیگر تمام شده اما این طور نیست و موضوع تمام نشده است.

همه سوال ها درباره این مساله که آیا دولت سعودی به تروریست های حملات 11 سپتامبر کمک کرده یا نه، هنوز بی پاسخ مانده است. اینک پانزدهمین سالگرد شنیع ترین حمله به آمریکا بعد از واقعه خلیج پرل هاربر است. وقت آن شده که دولت آمریکا اسناد بیشتری از سایر تحقیقات انجام گرفته در مورد حادثه 11 سپتامبر که در طول همه این سال ها هنوز به صورت راز مانده است، منتشر کند. دولت اوباما امروز در مقایسه با سال 2003 که سند 28 صفحه ای مزبور محرمانه طبقه بندی شد؛ اطلاعات بیشتری راجع به 16 هواپیماربا که خارج از کالیفرنیا زندگی می کردند، دارد. مانع تراشی دولت در مقابل انتشار اسناد حمایت عربستان از 19 هواپیماربای حملات 11 سپتامبر چیزی فراتر از یک مخفیکاری منفعلانه است.