آرشیو سه‌شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۹
صفحه آخر
۲۰
نگاه ویژه

حمایت هدفمند از همه بچه ها

دکتر روزبه کردونی ( مدیرکل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه)

به تعبیر مهاتما گاندی «فقر بدترین شکل خشونت است.»

در این میان این کودکان هستند که به بدترین وضعیت توسط فقر و محرومیت هدف قرار می گیرند. فقر در کودکی می تواند تاثیری مخرب به اندازه یک عمر بر ذهن و جسم انسان داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران در زمره کشورهایی است که سیاست ها و برنامه های موفقی برای مبارزه با فقر کودکان تدوین و اجرا کرده است. یکی از نمونه های موفق این سیاست ها برنامه های مقابله با کم وزنی و نرخ مرگ ومیر کودکان است. گزارش های بین المللی نشان می دهد میزان کم وزنی کودکان در سال 95 نسبت به 15 سال پیش، بیش از یک چهارم و در همین بازه زمانی میزان مرگ ومیر کودکان نیز از 6 درصد به 2 درصد کاهش یافته است. یکی از اقدامات مهم دیگر دولت، توجه به موضوع بازماندگی از تحصیل و حمایت اجتماعی از کودکانی است که ممکن است به دلیل فقر دچار مشکلات آموزشی شوند.

نکته مهم در این میان توجه به این مساله است که باید یک عزم ملی و همراهی همگانی برای حمایت اجتماعی از کودکان شکل بگیرد. باید روح خیر جمعی ایرانیان بیش از پیش برانگیخته شود و همه شهروندان با روحیه خیرخواهی، نیک سرشتی و مسئولیت پذیری یک جنبش همگانی در حمایت از کودکان بویژه برای تحصیل کودکان بی بضاعت شکل دهند و شکی نیست در شکل گیری این عزم همگانی و جنبش خیرخواهی، رسانه ها بویژه رسانه ملی که بیشترین مخاطب را دارد نقشی بی بدیل دارند.

در اینجا باید از تجربه موفق کمپین خیریه مردمی با عنوان «همه بچه ها» که توسط دست اندرکاران شبکه یک سیما (برنامه حرف حساب) با همکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی) شکل گرفته است، نام برد. این کمپین تاکنون با مشارکت بیش از 40 هزار نفر از شهروندان خیر موفق شده است برای حدود یکهزار کودک محروم و بی بضاعت در مناطق مختلف کشور اقلام مورد نیاز را تهیه کند.

این نمونه موفق نشان می دهد، رسانه ملی به طور حرفه ای توانسته است با همراهی و همدلی سایر نهادها و موسسات خیریه، پرچمدار ایجاد جنبش همگانی برای گسترش روح خیر جمعی و حمایت اجتماعی هدفمند، شفاف و چندبعدی بویژه برای کودکان باشد و پس از این هم می تواند به این نوع فعالیت ها ادامه دهد.