آرشیو یکشنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۴۴
صفحه آخر
۱۲

پس از حادثه 11 سپتامبر

هزینه جنگ آمریکا علیه مسلمانان به مرز 5 تریلیون دلار رسید

بر اساس برآورد های جدید، دولت آمریکا در جنگ هایی که بعد از 11 سپتامبر در منطقه غرب آسیا علیه مسلمانان به راه انداخته است نزدیک به 5 تریلیون دلار از جیب مالیات دهندگان آمریکا هزینه کرده است.

حوادث مشکوک 11 سپتامبر فرصتی استثنایی در اختیار دولت آمریکا گذاشت تا به اسم مبارزه با تروریسم منافع نامشروع واشنگتن را به زور اسلحه و لشکرکشی هم که شده در منطقه غرب آسیا تامین کند. نتایج این لشکرکشی ها صدها هزار کشته، زخمی، معلول و آواره در منطقه بوده است.

موسسه «واتسون» دانشگاه «براون» آمریکا نیر در گزارشی تحت عنوان «هزینه پروژه جنگی» برآوردی کلی از هزینه های این لشکرکشی ها بعد از 11 سپتامبر ارائه کرده که نشان می دهد جنگ آمریکا با دشمن خودساخته تروریسم 4 تریلیون و 790 میلیارد دلار هزینه به مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل کرده است.

این گزارش می افزاید: «هزینه 79/4 تریلیون دلاری شامل برنامه های آتی برای بودجه تا 2053، هزینه آتی برای کهنه سربازان، بهره پولی که برای پروژه های جنگی در عراق و سایر هزینه های مرتبط قرض گرفته شده است، می باشد. این هزینه 300 میلیارد دلار بالاتر از آن چیزی است که مسئولان در 2015 گزارش کرده اند. این برآورد شامل بهره ای که آمریکا بابت وام های دریافتی پرداخت کرده، نمی شود.»

«نتا کرافورد»، پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه بوستون و از نویسندگان «هزینه های پروژه های جنگی» در این باره اعلام کرده «هزینه های بهره برای عملیات های برون مرزی احتمالاتا سال 2023 بیش از یک تریلیون دلار به بدهی ملی آمریکا اضافه می کند. اگر آمریکا شیوه تامین مالی جنگ هایش را تغییر ندهد، هزینه های بهره دست کم 7/9 تریلیون دلار خواهد شد.»