آرشیو یکشنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۳
جهان
۶

دبه آمریکا در توافق آتش بس سوریه

بعد از چند روز تعلل در انجام تعهدات، جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل جلسه ای را به منظور بررسی وضعیت آتش بس در سوریه برگزار کرد اما این جلسه نیز به دلیل کارشکنی های آمریکا به نتیجه نرسید و در عمل لغو شد.

موضوعی که خشم روسیه را به دنبال داشت و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برآن داشت تا بصراحت اعلام کنند آمریکا نمی خواهد سایر اعضای شورای امنیت از جزئیات آتش بس سوریه مطلع شوند. این دو از مقامات آمریکایی بخصوص جان کری، وزیر خارجه آمریکا خواستند اطلاعات لازم را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار دهد تا در جلسه روز چهارشنبه آینده آنها بتوانند با آگاهی لازم قطعنامه جدیدی را درباره سوریه به تصویب برسانند،اما آمریکا با این ادعا که این جزئیات اسرار نظامی مربوط به جنگ سوریه بوده خواهان اطلاع رسانی مرحله به مرحله است.

طبق توافقی که چندی پیش بین روسیه و آمریکا حاصل شده، از روز دوشنبه هفته گذشته در سوریه آتش بس اعلام شد. این آتش بس قرار است به مدت یک هفته دوام داشته باشد. دولت روسیه طی دو روز گذشته گفته که خواستار تمدید این آتش بس برای 72 ساعت دیگر است، اما هنوز در این باره تصمیم گیری نشده است. در صورت موفق بودن آتش بس مقرر شده بود اتاق عملیات مشترکی بین روسیه و آمریکا برای هدف قرار دادن گروه های تروریستی تشکیل شود، اما آنچنان که در خبرها آمده آمریکا اینجا هم دبه در آورده و می گوید حاضر به همکاری نظامی با روسیه در این باره پیش از ارسال کمک های انسان دوستانه نیست.

یکی از محورهای کمک رسانی بزرگراه کاستلو بود که دراختیار نیروهای ارتش سوریه قرار داشت و سازمان ملل متحد تاکید داشت باید کمک های بشردوستانه از این طریق به حلب ارسال شود. روز جمعه ارتش سوریه اعلام کرد از این بزرگراه عقب نشینی کرده است اما روز گذشته تعدادی از شهروندان سوری با برگزاری تظاهرات اعلام کردند اجازه نخواهند داد کمک های تازه ای در اختیار گروه های تروریستی قرار گیرد. مردم سوریه بر این باورند که آتش بس بهانه ای است تا تحت عنوان کمک های بشر دوستانه تجهیزات و مهمات جدید به گروه های تروریستی موجود در حلب برسد.

هرچند به نظر می رسد روسیه و آمریکا تمایل به دوام آتش بس دارند اما به دلیل بی اعتمادی طرفین هنوز این فرآیند به شرایط مطلوب خود نرسیده است.