آرشیو دوشنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۴
دانش
۷

ساخت نیروگاه برق آبی با معماری نامتعارف در نروژ

زیبای خفته

احسان حاجیان
منبع: گاردین

در بستر رودخانه ای در حاشیه جنگلی در شمال نروژ، یک نیروگاه برق آبی با ظاهری نامتعارف، اما زیبا وجود دارد. نوع معماری این نیروگاه، تفاوت آشکاری با نیروگاه هایی دارد که تاکنون ساخته شده اند و انسان با دیدن آن، بیشتر به یاد گالری های هنری می افتد. این نیروگاه که اور فوشلند (Ovre Forsland) نام دارد به گونه ای طراحی و ساخته شده که نمای بیرونی آن ویژگی های مناطق اطراف ازجمله درختان جنگل صنوبر و کوه ها را بارتاب دهد. جایی که اور فوشلند در آن ساخته شده، مکان بی نظیری است و محیط زیست خارق العاده ای دارد. این منطقه به خاطر طبیعت تماشایی اش معروف است؛ از همین رو سازندگان تصمیم گرفتند ساختمان نیروگاه را طوری بسازند که محیط اطراف را تداعی کند.

تصویر زیبای خفته

بازدیدکنندگان می توانند با عبور از روی پلی که نزدیک آن است، جریان آبی را که توربین های نیروگاه را چرخانده ببینند و با نگاه کردن از طریق فضای بازی که در نمای خارجی ساختمان نیروگاه وجود دارد، قلب نیروگاه و تمام بخش های داخلی و دستگاه های آن از جمله توربین ها را تماشا کنند. نورپردازی درون نیروگاه با الهام از شفق های قطبی طراحی شده است و مراحل تولید برق را برای تماشاگران، دراماتیک و رویایی می کند.

غیر از تولید برق، یکی از هدف های ساخت نیروگاه با این ظاهر نامتعارف، جلب توجه مردم به نیروگاه های برق آبی، تاریخچه و مزایای آن است. نیروگاه های برق آبی به عنوان یکی از منابع تجدیدپذیر انرژی در آینده نقش مهمی در تامین انرژی بشر ایفا خواهند کرد. به همین علت، سازندگان اور فوشلند تلاش می کنند اطلاعات مردم را در این زمینه افزایش دهند. آنها امیدوارند گردشگرانی که برای طبیعت گردی و تماشای مناظر زیبا به این منطقه می آیند، از نیروگاه بازدید کنند.

نیروگاه در محلی قرار دارد که اختلاف ارتفاع 157 متری در مسیر رودخانه به وجود آمده است. اور فوشلند نیروگاه کوچکی است که دو توربین آبی دارد و می تواند سالانه 30 گیگاوات ساعت برق تولید کند که با آن می توان برق مورد نیاز 1600 خانه را تامین کرد. نیروگاه های برق آبی بزرگ این منطقه در دهه های1330 و 1340 / 1950 و 1960 برای تامین برق صنایع ساخته شدند، اما در 15 سال گذشته ساخت نیروگاه های کوچک رونق گرفت. در حال حاضر نیروگاه های برق آبی بیش از 90 درصد برق مورد نیاز کشور نروژ را تولید می کند.