آرشیو دوشنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۴
جهان
۶

انتخابات پارلمانی روسیه و دست برتر جریان پوتین

رای گیری برای تعیین تکلیف 450کرسی دومای روسیه دیروز برگزار شد و پیش بینی ها حاکی از آن است که مجلس سفلی همچنان در کنترل احزاب طرفدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کنونی روسیه بماند. مجلس فدرال روسیه متشکل از دوما (مجلس سفلی) و شورای فدراسیون (مجلس علیا) است و هر دوی آنها در مسکو قرار دارد. رای گیری از اواخر روز شنبه آغاز شده بود و تا دیروز ادامه داشت. دولت تلاش داشت برخلاف دوره پیشین که نتایج انتخابات با اعتراضات گسترده مردمی همراه شد، این بار با شفافیت بسیار بالاعمل کند.

گفته می شود بیش از 111 میلیون روس واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد 1/87 میلیون نفر در خارج از کشور بوده و 371 مرکز در 145 کشور جهان برای آن در نظر گرفته شده بود. همچنین 95 هزار مرکز رای گیری نیز وظیفه جمع آوری آرا در سراسر کشور را برعهده داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به این سوال که به کدام حزب رای می دهد، گفت: من حزب «روسیه متحد» را ایجاد کردم؛ پس جای هیچ بحثی نمی ماند. کرملین برای شفاف سازی بیشتر اجازه داد تا ناظرانی از سازمان امنیت و همکاری اروپا بر انتخابات نظارت داشته باشند و علاوه بر این، رئیس جدیدی برای کمیسیون انتخابات کشور تعیین شد. در مجموع 14حزب در انتخابات پارلمانی روسیه شرکت داشتند که در این میان «حزب کمونیست»، حزب «روسیه عادل» و «حزب لیبرال دموکراتیک روسیه» که حزبی ناسیونالیست افراطی است، جزو متحدان کرملین و سیاست های آن به شمار می آیند. برخی خبرهای دیروز حاکی از آن بود که ماموران اوکراینی از رای دادن شهروندان روسی در این کشور جلوگیری کرده اند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک روز یکشنبه ساعتی پس از آغاز انتخابات دوما در روسیه و همچنین برنامه اخذ رای از شهروندان روسی مقیم 145 کشور جهان اعلام کرد: نگهبانان با سگ های پلیس کنار ورودی سفارت در پایتخت اوکراین ایستاده و مانع ورود افراد شدند. با وجود تصمیم کی یف برای منع رای گیری انتخابات دوما از روس های مقیم اوکراین، مسکو اعلام کرد چهار حوزه رای گیری را در مراکز و نمایندگی های سیاسی خود برپا می کند.