آرشیو پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۱۷
اجتماعی
۴

وزیر کشور در حاشیه اجلاس جابه جایی گسترده پناهندگان و مهاجرین:کمک های سازمان ملل کمتر از 3 درصد هزینه های ایران برای مهاجران است

وزیر کشور که برای شرکت در اجلاس جابه جایی های گسترده پناهندگان و مهاجرین به نیویورک سفر کرده است در حاشیه این اجلاس با وزیران دادگستری سوئیس و خارجه ارمنستان و همچنین کمیسر عالی در امور پناهندگان سازمان ملل جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در دیدار با وزیر دادگستری سوئیس گفت: میزبانی مناسب جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین و انجام اقدامات کنترلی، موجب جلوگیری از مهاجرت های گسترده این افراد به سمت اروپا شده است اما با این همه، کشورهای اروپایی به وظایف قانونی و تکالیف بین المللی خود در قبال کشورهای مبدا و پذیرنده عمل نمی کنند.

در این دیدار وزیر دادگستری سوئیس توسعه همکاری های دو کشور در حوزه مهاجرین و تبادل تجربیات و پیگیری توافق در این خصوص را خواستار شد.

همچنین در این دیدار که روز سه شنبه به وقت نیویورک انجام شد، دو طرف بر اجرایی شدن نقشه راه و توافق های روسای جمهوری دو کشور، در جریان سفر رئیس جمهوری سوئیس به تهران تاکید کردند.

همچنین وزیر کشور در دیدار با گرندی کمیسر عالی در امور پناهندگان سازمان ملل با یادآوری نگرانی ایران از وضعیت و شرایط مهاجرین غیر مجاز که مشکلات فراوانی را برای دولت و مردم ایران به وجود آورده است، اظهارداشت: سازمان ملل و نهادهای بین المللی مسئول، باید به دولت افغانستان برای ساماندهی و بازگشت مهاجرین غیرمجاز به کشورشان کمک و مساعدت جدی تری کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه کمک های سازمان ملل بسیار ناچیز و کمتر از 3 درصد هزینه هایی است که ایران در خصوص مهاجرین انجام می دهد، افزود: سازمان های بین المللی مسئول، باید در راستای تامین هزینه های بهداشتی و درمانی، آموزشی و غذایی پناهندگان و آوارگان، مسئولانه تر اقدام کنند.

در این دیدار رحمانی فضلی بازگشت امنیت به کشورهای درگیر با گروه های تروریستی، همچون عراق، یمن، افغانستان و سوریه و بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی آنان را تنها راهکار واقع بینانه جلوگیری از مهاجرت و جابه جایی های گسترده برشمرد.کمیسرعالی امور پناهندگان سازمان ملل نیز گفت: مشاهدات من در سفر به ایران، نشان داد که نحوه برخورد ایران با پناهندگان، یک الگو در جهان است.