آرشیو پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۱۷
بین الملل
۲۰

چانه زنی «گروه حمایت» درباره آتش بس سوریه

پایان آتش بس در سوریه به «متن» پررنگ در «حاشیه» مجمع عمومی سازمان ملل متحد تبدیل شده است. آتش بسی که ارتش سوریه شامگاه دوشنبه اعلام کرد پس از نقض گسترده آن از سوی گروه های مسلح پایان یافته است. به گزارش «ایران»، در حالی که موضوع حمله به کاروان امدادرسان در حومه حلب هم چنان محل مناقشه امریکا و روسیه است، وزیران خارجه این کشور روز سه شنبه پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار کردند.

پس از این دیدار نیز «گروه بین المللی حمایت از سوریه» در نیویورک تشکیل جلسه داد و وزیران خارجه روسیه، امریکا، ترکیه، آلمان، فرانسه و انگلیس نیز در این نشست بر ضرورت ادامه آتش بس و جداسازی گروه های به اصطلاح میانه رو از جبهه النصره تاکید کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، جان کری، وزیر خارجه امریکا در این نشست اعلام کرد که توافق با روسیه درباره آتش بس پایان نیافته و اعضای گروه حمایت در هفته جاری بار دیگر با یکدیگر دیدار می کنند. استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه نیز اعلام کرد با وجود خسارت های فراوان آتش بس در سوریه هنوز نمرده است. با وجود تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه، همچنان موضوع حمله به کاروان امدادرسان سازمان ملل محل بحث میان امریکا و روسیه است.

در جریان این حمله که روز دوشنبه و ساعاتی پس از پایان توافق روی داد، دست کم 12 راننده کامیون و عضو هلال احمر سوریه کشته شدند. امریکا، روسیه و سوریه را متهم می کند که این کاروان را بمباران کرده اند اما مقام های روسی رسما این ادعا را تکذیب کرده و با انتشار تصاویری از این کاروان اعلام کرده اند که گروه های تروریستی عامل این حادثه بوده اند. در همین راستا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرده، جنگنده های روسی در این محل حضور نداشته اند و سوریه نیز امکان بمباران در شب را ندارند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز از امریکا خواسته است برای ادعای خود سند منتشر کند. از سوی دیگر سازمان ملل پس از این حادثه اعلام کرده هنوز مشخص نیست که این حمله از هوا صورت گرفته باشد.