آرشیو پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۱۷
بین الملل
۲۰

انتشار توافقنامه صلح بین «حکمتیار» و <اشرف غنی»

شبکه اطلاع رسانی افغانستان متن توافقنامه صلح میان دولت وحدت ملی و حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار را منتشر کرد و افزود این موافقتنامه که شامل سه فصل و بیست و پنج ماده است، بزودی به امضای طرفین خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، این توافقنامه تاکید می کند که درک وضعیت کنونی کشور ایجاب می کندعوامل جنگ تحمیلی از میان برداشته شوند و با هر آنچه وحدت و حاکمیت ملی را تضعیف می کند، مبارزه شود و نیز ملزم بودن به قانون اساسی کشور و تمامی ارزش های اسلامی و ملی را از سوی تمامی احزاب و نهادهای سیاسی و اجتماعی واجب شمرده است.

بر مبنای این توافقنامه دولت افغانستان متعهد می شود، ضمن تماس با شورای امنیت در رفع تمام تحریم هایی که در مورد حزب اسلامی، رهبر و اعضای آن وضع شده، بکوشد و اسباب آزادانه زندگی کردن گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان و دیگر شخصیت های برجسته این حزب را فراهم آورد. دولت همچنین حق فعالیت سیاسی حزب اسلامی را به رسمیت خواهد شناخت تا این حزب نیز همانند دیگر احزاب قادر به شرکت در انتخابات باشد. همچنین رهبر و اعضای حزب اسلامی در رابطه با اقدامات سیاسی و نظامی گذشته مصونیت قضایی خواهند یافت و زندانیان این حزب نیز بزودی آزاد می شوند. در مقابل حزب اسلامی افغانستان نیز متعهد می شود با منحل کردن تشکیلات نظامی خود به جنگ علیه دولت افغانستان خاتمه دهد و از گروه های مسلح غیرقانونی و تروریستی حمایت نکند. همچنین اسرایی را که در قید اسارت به سر می برند در اسرع وقت رها و تسلیم دولت افغانستان کند. این حزب همچنین متعهد شده قانون اساسی را رعایت کند. نظارت بر روند حل و فصل هر نوع اختلاف در این رابطه به کمیسیون مشترک اجرایی با حسن نیت سپرده می شود. حزب اسلامی از سازمان های سیاسی - نظامی در افغانستان است که در سال 1977 به رهبری گلبدین حکمتیار تاسیس شد. پس از سقوط طالبان و انزوای حزب حکمتیار که با طالبان پیوند خورده بود شرایط تغییر کرد و حزب اسلامی تلاش کرد خود را از این وضعیت نجات بدهد.