آرشیو سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۲۱
فن آوری
۸
از نوع دیگر

پاسخ زیرساخت به انتقادها درخصوص سامانه پایش شاخص های کیفی

سونیتا سراب پور

اواسط مرداد ماه سال جاری شرکت زیرساخت بعد از انتقادهای فراوان بر سر مشخص نبودن سر منشا قطع و اختلال در شبکه اینترنت کشور، سامانه اندازه گیری و پایش شاخص های کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت را راه اندازی کرد. چنین سامانه ای در شرایطی که پیش از این زیرساخت حاضر به انتشار هیچ اطلاعاتی از وضعیت شبکه خود نبود کار قابل تقدیری است اما اطلاعات منتشر شده از سوی این سامانه به باور بسیاری از فعالان حوزه اینترنت شفاف نیست. محمد جواد آذری جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در گفت و گو با «ایران» در واکنش به انتقادها نسبت به اطلاعات قرار گرفته روی این سامانه می گوید: «اطلاعات قرار گرفته روی این سامانه اندازه گیری کیفیت، شاید برای کاربران عادی غیر قابل درک باشد اما برای شرکت های اینترنتی می تواند یک بازوی کمکی باشد. این سامانه به صورت مشخص میزان کیفیت مسیرهای ارتباطی که شرکت های خدمات دهنده از طریق آنها می خواهند خدمات خود را به مشتریانشان ارائه کنند مشخص کرده است.

برای مثال به شرکتx نشان می دهد که اگر می خواهد از مسیر ایلام و از طریق شبکه زیرساخت به شبکه خود در اهواز متصل شود طول مسیر، تاخیر و کیفیت مسیر چقدر است.» براساس اظهارات وی این سامانه قدرت انعطاف پذیری به شرکت های خدمات دهنده اینترنت و همراه می دهد که مسیرشان را مطمئن انتخاب کنند چرا که کیفیت، میزان تاخیر و قطعی مسیرها به صورت انلاین برای خدمات دهندگان اینترنت از طریق این سامانه مشخص است تا اگر کیفیت شبکه زیرساخت دچار مشکل شد بتوانند براساس مصوبه مربوطه در این زمینه خسارت خود را دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه قرار گرفتن و پیمایش اطلاعات قرار گرفته روی این سامانه نیز اعلام کردبا نصب مجموعه تجهیزاتی در داخل شبکه زیرساخت در شهرهای مختلف این تجهیزات به صورت پیوسته و آنلاین میزان کیفیت شبکه زیرساخت را اندازه گیری و در نهایت از طریق سامانه منتشر می کنند.