آرشیو سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۶۹۱
هنر
۱۴

جنتی در گفت وگو با «شرق» تاکید کرد: محرم، فرصت مناسب برای اکران «رستاخیز»

فرانک آرتا

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار «فارس» درباره وضعیت فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، اعلام کرد اکران این فیلم بلامانع است.

با توجه به فرازوفرودهایی که این فیلم در اکران عمومی داشت و حتی اینکه بعد از یک روز نمایش عمومی از پرده پایین کشیده شد، این سوال مطرح است که چطور شد وضعیت این فیلم بعد از آن همه کش وقوس میان وزارت ارشاد و تقی علیقلی زاده (تهیه کننده فیلم) و احمدرضا درویش و شکایت و... حالااکران آن بلامانع شده است. این موضوع را با شخص وزیر در میان گذاشتیم. جنتی درباره دلایل موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نمایش نسخه کامل فیلم «رستاخیز» به «شرق» گفت: «اصل ماجرا چنین است که براساس نظر فقهی برخی از مراجع عظام تقلید، نمایش چهره نورانی حضرت ابوالفضل(ص) اشکال دارد. بر این اساس این مورد فقهی را به کارگردان فیلم «رستاخیز» اعلام کردیم و پیشنهاد دادیم چهره مبارک ایشان با هاله نور در فیلم به نمایش درآید، منتها کارگردان امتناع کرد. ما هم اجازه اکران فیلم را ندادیم.

دراین مسیر، مسئولان فیلم به دیوان عدالت اداری از وزارت ارشاد شکایت کردند. دادگاه در رای بدوی خود اشاره کرد کارگردان متحمل خسارت شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جبران خسارت کند. ما تقاضای تجدیدنظر دادیم و در این مدت از برخی مراجع عظام تقلید که چنین فتوایی داده بودند، درخواست کردیم نظر فقهی خود را به صورت کتبی بنویسند تا ما به عنوان مدرک در دادگاه بتوانیم آن را ارائه کنیم که تا این لحظه هیچ یک از این بزرگواران چنین نکرده اند».

وزیر ارشاد در ادامه خاطرنشان کرد: «حالابا توجه به اینکه درآستانه ماه محرم هستیم و این ماه به حضرت سیدالشهدا(ع) تعلق دارد، فرصت مناسبی است فیلمی که متعلق به آن امام همام است، به نمایش درآید. به همین دلیل رسما اعلام کردیم اکران فیلم مشکلی ندارد؛ اما عملی شدن اکران فیلم به دست اندرکاران «رستاخیز» مربوط می شود تا این قضیه را پیگیری کنند».