آرشیو سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۵۰
صفحه اول
۱

قاسمی: ابزارهای لازم را برای مقابله با بدعهدی آمریکا داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بدعهدی های آمریکا در برجام گفت: ما منتظریم آمریکایی ها در رفتار خود تجدیدنظر کنند، اما ابزارهای خاص خود را نیز در اختیار داریم و هر زمانی که بخواهیم، می توانیم از آنها استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار جام جم، بهرام قاسمی در نشست خبری درباره سفر سناتور آمریکایی به ایران گفت: فردی با دوستان خود از طریق آژانس مسافرتی، درخواست ویزای توریستی کرده بود و تمام مراحل قانونی آن طی شد و به ایران سفر کردند. پس از بازگشت به آمریکا، یکی از آنها اعلام می کند که سناتور بوده، اما در سفر به ایران از ظرفیت سناتوری خود استفاده نکرده است و سفرش به کشورمان شخصی بود.

وی در پاسخ به این که وزیر خارجه هنگام سخنرانی در مجلس دهم گفته، ما از آمریکا خواسته ایم که در بحث معاملات بانکی سد ایجاد نکند، اظهار کرد: ایران از هیچ کشوری بخصوص آمریکا خواهش نمی کند. برجام را می توان به قراردادی تشبیه کرد که ممکن است در پروسه عمل یکی از طرفین به دلایلی وظایفش را انجام ندهد، در این صورت طرف مقابل می تواند تذکر داده و سپس از طرق مختلف کار را دنبال کند.

قاسمی افزود: برجام توافقی میان ایران و گروه 1+5 است و آمریکا یکی از اعضای مجموعه است که بیشترین کارشکنی از سوی این کشور صورت گرفته است. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که از یک سو مقامات ترکیه با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت وگو می کنند و از سوی دیگر با دشمنان ما نیز ارتباط حسنه ای دارند، تصریح کرد: روابط ما با ترکیه حسنه است و ارتباطات مستمری داریم، بخصوص پس از کودتا در این کشور ارتباطمان گسترده تر شد.

وی در عین حال ادامه داد: داشتن روابط حسنه با کشوری لزوما به معنی یکی بودن تمام مواضع آن دو کشور نیست و تصور درستی در جهان امروز نیست که دو کشور دوست لزوما مواضع همسویی در قبال مسائل مختلف داشته باشند.