آرشیو چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۲۲
فرهنگ و هنر
۲۲
موسیقی

در نخستین شب همایش «خنیاگران سرزمین مادری» مطرح شد

سیدفرید قاسمی: فرج علی پور شادی بخش جهان پر از اندوه ما است

شب نخست همایش «خنیاگران سرزمین مادری» شامگاه دوشنبه 5 مهر با حضور صاحبنظران و کارشناسان موسیقی با محوریت موسیقی شناسی لرستان در فرهنگسرای ارسباران برگزارشد.

ابتدا اشکان مرادی و بابک پیمانی با اجرای «دونوازی کمانچه و تمبک» و مجید عموزاده با «تکنوازی بلوئور» و همایون پشتدار با «تکنوازی کمانچه و آواز» گرمابخش این محفل شدند. درادامه علی اکبر پیشکسوت موسیقی با اشاره به گذشته موسیقی لرستان در مفرغ های کشف شده در این خطه که هر روز تعداد زیادی بازدیدکننده از سراسر جهان را به موزه لوور فرانسه می کشاند گفت: یکی از سرپرچم های کشف شده نمایانگر دایره ای با 4 رقصنده است، دایره نشان از اتحاد برای دوری از آسیب و تکان دادن دستمال ها نشان دهنده همبستگی، استقلال و پایکوبی نشان از عرق و ستایش سرزمین مادری مردم خطه لرستان است. همچنین سید فرید قاسمی در خصوص استاد شکارچی گفت: در رابطه با این استاد موسیقی لرستان به این مطلب بسنده می کنم که سال ها پیش در فصلنامه «شقایق» که با استاد شکارچی نوشتم، او را هنرمندی سرشار از شوق به زیستن شناختم. قاسمی ادامه داد: استاد فرج علی پور شادی بخش جهان پر از اندوه ما بوده است؛ در یک کلام برای سال ها تلاش علی پور باید از کلیدواژه نبوغ در ترکیب و تلفیق یاد کرد.

حافظه مطبوعات کشور با اشاره به مشترکات این دو استاد گفت: هر دو زاییده نوروزند، یکی از چم سنگر و دیگری از زاهدشیر به قله ها رسیدند و نسل پروری خانوادگی وعمومی را با اشاره به آرش، مسلم، میلاد و آزاده فرزندان هنرمند آنها از مشترکات دیگر این استادان برشمرد.